Europa start onderzoek fusie Jacobs Douwe Egberts | RetailDetail

Europa start onderzoek fusie Jacobs Douwe Egberts

Europa start onderzoek fusie Jacobs Douwe Egberts

De Europese Commissie start een onderzoek naar de geplande fusie van D.E. Master Blenders 1753 met de koffietak van het Amerikaanse voedingsconcern Mondelez International, die zou leiden tot de nieuwe koffiegigant Jacobs Douwe Egberts.

Samen groter dan koffiepoot Nestlé

Even terug in de tijd: het koffiehuwelijk tussen D.E. Master Blenders en Mondelez werd in mei van dit jaar aangekondigd. D.E. Master Blenders, eigendom van de Duitse investeerder JAB (Joh. A. Benckiser), is bekend van merken als Senseo en Douwe Egberts en het huidige nummer drie op de koffiemarkt. Het bedrijf behaalde in 2013 een omzet van 2,5 miljard euro, goed voor een marktaandeel van 5,4%.

 

Mondelez, dat op de koffiemarkt actief is met merken als Jacobs, Carte Noir en Tassimo, is het huidige nummer twee, goed voor een marktaandeel van 10,9% en een omzet van zo'n 2,9 miljard euro. Mondelez, de voormalige koffie- en snacktak van het Amerikaanse Kraft Foods, splitste zich in 2012 af en commercialiseert behalve koffie ook nog chocolade (Côte d'Or, Milka) en koekjes (LU, TUC).

 

Samen zou de nieuwe combinatie, die als Jacobs Douwe Egberts door het leven zal gaan, marktleider Nestlé (Nescafé, Nespresso) van de koffietroon stoten. Het Zwitserse concern heeft een marktaandeel van 22,7%.

 

"Minder concurrentie, hogere prijzen"

De Europese Commissie heeft echter vragen bij de voorgenomen fusie: "De Commissie vreest dat de voorgenomen transactie kan resulteren in minder concurrentie voor diverse koffievormen in Oostenrijk, Frankrijk, Denemarken en Letland en voor éénkopszetsystemen (single-serve systems) in meerdere lidstaten."

 

Behalve minder concurrentie vreest Europa ook prijsstijgingen: "Deze concentratie van belangrijke lokale merken in de handen van één en dezelfde onderneming vergroot de kans op prijsverhogingen voor detailhandelaars, en uiteindelijk ook voor de consument."

 

Volgens Bloomberg was de informatie die beide bedrijven aan de Commissie hebben gegeven onvoldoende om de mededingingsautoriteiten gerust te stellen. En dus komt er een diepgaand onderzoek, waarvan de resultaten ten laatste op 6 mei bekend moeten zijn.

 

Controlebelang voor D.E. Master Blenders

Mondelez zegt tegen Bloomberg volop te willen meewerken aan het onderzoek en er alle vertrouwen in te hebben dat de fusie "in de loop van 2015" kan doorgaan. In dat geval cashen de Amerikanen 5 miljard dollar én een belang van 49 procent in de nieuwe koffiegigant.

 

D.E. Master Blenders, destijds afgesplitst van het Amerikaanse voedingsconcern Sara Lee en na een kort intermezzo op de beurs van Amsterdam voor 7,5 miljard euro opgekocht door JAB, krijgt een controlerend belang van 51% en de meeste zitjes in de bestuursraad. Het hoofdkantoor van Jacobs Douwe Egberts komt in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.