Europa wil vermelding calorieën op wijn en bier | RetailDetail

Europa wil vermelding calorieën op wijn en bier

Europa wil vermelding calorieën op wijn en bier

Het Europees Parlement eist dat producenten van alcoholische dranken voortaan het aantal calorieën op hun etiketten plaatsen. Vooral de wijnboeren zijn daar echter niet voor te vinden.

Europa grootste alcoholverbruiker

Gisteren werd in het Europees Parlement toch een meerderheid gevonden om een resolutie aan te nemen rond de vermelding van het aantal calorieën op de verpakking van alcoholische dranken. Het Europees Parlement wil nu dat de Europese Commissie een voorstel formuleert om dat mogelijk te maken.

 

"De Europeanen zijn de grootste alcoholverbruikers ter wereld, maar niemand kent het aantal calorieën, de samenstelling of de energiewaarde van de drankjes die ze consumeren", licht Belgisch PS-Europarlementslid Marc Tarabella toe. Hij wil daarom dat wijn en andere alcoholische dranken zich schikken naar de Europese etiketteringsregels. Momenteel mogen ze immers minder informatie op het etiket zetten dan normaal.

 

Wijnboeren tegen

De grootste bierbrouwers van Europa en bedrijven als Smirnoff en Johnny Walker hadden al het plan opgevat om voedingswaarden op hun etiket te gaan vermelden: zo willen ze de perceptie tegengaan dat hun dranken calorierijker zijn dan bijvoorbeeld wijn. De wijnboeren zelf zijn er dan weer niet voor te vinden: "Eerst was het de informatie over allergenen, nu dit weer. Wat is het volgende?", zegt Dirk Beker van het Nederlandse Wijngaardeniersgilde.

 

De kans is niet zo groot dat Europa onder de indruk gaat zijn van het protest van de wijnboeren: een Brits onderzoek toonde eerder al aan dat de consumptie van alcohol fors daalt als het aantal calorieën op de menukaart of op het etiket wordt gezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.