Europarlementslid De Langhe: "Inktvisringen geregeld van varkensanus" | RetailDetail

Europarlementslid De Langhe: "Inktvisringen geregeld van varkensanus"

Europarlementslid De Langhe: "Inktvisringen geregeld van varkensanus"

"Calamares, dat eet ik alleen nog aan zee. Die gefrituurde inktvisringen blijken geregeld gemaakt van varkensanus." Met die schokkende stelling pakt Esther de Lange (CDA) uit, een Nederlands voedselfrauderapporteur van het Europees Parlement.

Voedselfraude "structureel en groeiend probleem"

Het werd lange tijd afgedaan als een 'urban legend', maar volgens de CDA-politica zit er toch een grond van waarheid in: soms zijn calamares geen inktvisringen, maar varkensanus.  Esther de Langhe is ervan overtuigd dat de voedselschandalen van de voorbije jaren (paardenvlees in runderlasagne, biologische eieren die dat niet blijken te zijn en nog zo meer) geen losstaande incidenten zijn.

 

Onderzoek van het Europees Parlement toont aan dat voedselfraude een structureel en groeiend probleem is in de EU. Met olijfolie zou het meest worden gefraudeerd, gevolgd door vis en biologische producten. In de top-10 van meest fraudegevoelige producten staan ook nog honing, kruiden en wijn.

 

Georganiseerde misdaad, te kleine pakkans

Met voedselfraude is veel geld te verdienen, en dus hoeft het niet te verwonderen dat de georganiseerde misdaad er zich mee bezighoudt. "Dat maakt het probleem van voedselfraude nog zorgelijker, naast de risico's die het vormt voor de consument", zegt ze in de Nederlandse krant BN De Stem. Al wil de politica zeker geen paniek zaaien: "Een Europeaan heeft 260 keer meer kans om te sterven aan griep dan aan onveilig voedsel."

 

Volgens de Langhe is de pakkans gewoon veel te klein: "Hoewel de voedselketen internationaal is, zijn controles nauwelijks grensoverschrijdend. Voor de Europese Commissie is voedselfraude een blinde vlek. De huidige straffen schrikken amper af, omdat de boetes vaak lager zijn dan de winst die fraude oplevert." Bovendien is "de opsporing veel te braaf. Inspecteurs moeten gaan denken als politieagenten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.