Europese consumptie groeit amper

Europese consumptie groeit amper

Europese consumptie groeit amper

Het bedrag dat Europese consumenten hebben besteed aan dagelijkse aankopen als voeding, dranken of verzorgingsproducten, groeide in het tweede kwartaal van dit jaar met het laagste cijfer ooit.

Laagste cijfers sinds 2008

De prijzen van FMCG-producten stegen in het tweede kwartaal van dit jaar met amper 0,7% in vergelijking met een jaar geleden, terwijl de verkochte volumes stegen met 0,1%: het laagste niveau sinds meer dan twee jaar. Als gevolg daarvan zagen supermarkten hun opbrengsten aan de kassa stijgen met 0,8%, het laagste cijfers sinds de metingen van onderzoeksbureau Nielsen begonnen in het laatste kwartaal van 2008. 

 

In België stegen de prijzen met 2,9%, maar daartegenover stond een daling met 2,9% van de verkochte volumes, zodat de kassa-opbrengsten uiteindelijk stabiel bleven. In Nederland stegen de prijzen met 1,9% en daalden de volumes met 1,0% waardoor de retailers hun opbrengsten toch met 0,9% zagen toenemen. 

 

Gevolg van prijsconcurrentie 

Van de 21 onderzochte Europese landen kende Turkije de sterkste stijging van de opbrengsten aan de kassa (+8,9%), gevolgd door Noorwegen (+3,5%) en Zweden (+3,2%). Aan het andere eind van de rangschikking zien we de grootste dalingen in Griekenland (-7,2%) en Finland (-4,6%). Van de vijf grootste Europese markten presteerde Spanje het sterkst (+2,1%), gevolgd door Italië (+1,2%). Het Verenigd Koninkrijk beleefde het zwakste kwartaal sinds bijna twee jaar (-1,6%) met de laagste groei in deze groep en de derde laagste groei onder de 21 landen. 

 

“Deze historisch lage prestaties in heel Europa worden gedreven door twee factoren”, zegt Jean-Jacques Vandenheede, European director of retail insights bij Nielsen. “Er is het feit dat Pasen dit jaar niet in het tweede kwartaal viel, en vorig jaar wel. Belangrijker is de zeer lage groei in Frankrijk en Duitsland en de opmerkelijke daling in het VK, een gevolg van de heftige prijsconcurrentie tussen de retailers. Zuid-Europa was vaak de schuld van zwakke Europese cijfers, maar momenteel presteert de regio vrij goed terwijl noordelijk Europa vandaag het probleemkind is.” 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.