Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk | RetailDetail

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk
Shutterstock

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

 

Lagere prijzen

De eisen van Agecore komen er simpelweg op neer dat ze lagere prijzen verwachten van Nestlé, anders zullen ze de producten gewoon niet meer inkopen. Aangezien Agecore spreekt in naam van heel wat Europese ketens, zou dat een immense impact hebben op Nestlé. De voorbije dagen zouden de retailpartners hun bestellingen bij Nestlé al flink teruggeschroefd hebben. Het Zwitserse Coop heeft de bestellingen voor een aantal producten zelfs al tijdelijk opgeschort, schrijft Lebensmittel Zeitung.

 

Langs de andere kant kunnen de supermarkten het niet maken dat een groot aantal producten niet meer in de winkelrekken liggen en aangezien Nestlé een van de grootste bedrijven in de voedingsindustrie is, is het nog maar de vraag wie er het eerste zal toegeven: Nestlé of de supermarkten... of helemaal niemand, zoals onderzoek van de KU Leuven suggereert

 

De eisen van Agecore zijn niet nieuw binnen de industrie. De laatste jaren zien we steeds meer hoe producten tijdelijk uit de winkelrekken verdwijnen, omdat ketens betere voorwaarden willen afdwingen bij de producenten. Zo lag Colruyt eind vorig jaar nog in de clinch met PepsiCo, waardoor 29 producten tijdelijk niet meer te vinden waren bij de Belgische keten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.