Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk | RetailDetail

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk
Shutterstock

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

 

Lagere prijzen

De eisen van Agecore komen er simpelweg op neer dat ze lagere prijzen verwachten van Nestlé, anders zullen ze de producten gewoon niet meer inkopen. Aangezien Agecore spreekt in naam van heel wat Europese ketens, zou dat een immense impact hebben op Nestlé. De voorbije dagen zouden de retailpartners hun bestellingen bij Nestlé al flink teruggeschroefd hebben. Het Zwitserse Coop heeft de bestellingen voor een aantal producten zelfs al tijdelijk opgeschort, schrijft Lebensmittel Zeitung.

 

Langs de andere kant kunnen de supermarkten het niet maken dat een groot aantal producten niet meer in de winkelrekken liggen en aangezien Nestlé een van de grootste bedrijven in de voedingsindustrie is, is het nog maar de vraag wie er het eerste zal toegeven: Nestlé of de supermarkten... of helemaal niemand, zoals onderzoek van de KU Leuven suggereert

 

De eisen van Agecore zijn niet nieuw binnen de industrie. De laatste jaren zien we steeds meer hoe producten tijdelijk uit de winkelrekken verdwijnen, omdat ketens betere voorwaarden willen afdwingen bij de producenten. Zo lag Colruyt eind vorig jaar nog in de clinch met PepsiCo, waardoor 29 producten tijdelijk niet meer te vinden waren bij de Belgische keten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.