Exclusief: Foodmaker lanceert eigen 'virus-proof' maaltijdboxen

De nieuwe maaltijdboxenn Vedge Bags van Foodmaker
Foodmaker

Foodmaker gaat van start met eigen maaltijdboxen, onder de naam Vedge Bags. Klanten kunnen kiezen voor kant-en-klare maaltijden of zelf te bereiden gerechten, vertelde oprichter Lieven Vanlommel exclusief aan onze redactie.

 

“Groenten versterken immuunsysteem”

Vedge Bags is een nieuw initiatief van Foodmaker, de Belgische producent en keten van gezonde salades en meeneemmaaltijden. Door de coronacrisis zag het bedrijf zich genoodzaakt om alle eigen verkooppunten te sluiten en daardoor zijn ook de expansieplannen van de formule in het water gevallen. "We draaien nog 17% van onze omzet", vertelt Vanlommel.

 

Nu heeft Foodmaker toch iets gevonden om consumenten weer rechtstreeks te bedienen: onder de noemer #vedgeversusvirus wil Vanlommel gezonde gerechten bij mensen thuis leveren. "Wij geloven dat het eten van voedingsrijke groenten het immuunsysteem zal versterken. Wij willen vers en gezond voedsel betaalbaar en toegankelijk maken. Daarom bieden we een nieuwe reeks pakketten aan vol groenten voor elk soort familie", klinkt de uitleg.

 

De Vedge Bags komen in verschillende varianten, afhankelijk van hoeveel tijd en energie mensen erin willen stoppen. Zo zijn er ‘cook your own dinner’-bags, voor een of twee personen, maar ook verse kant-en-klare maaltijden die enkel nog opgewarmd hoeven te worden. Voor grote gezinnen is er nog een ‘familybox’ met drie bereide maaltijden voor vijf personen, aan een kostprijs van vijf euro per persoon. 

 

Volledig nieuw businessmodel

Bestellen gebeurt via het eigen onlineplatform van Foodmaker: "We laten het uur weten waarop we leveren, contactloos in een koelbox aan de deur", zegt Vanlommel. Ook via Delhaize Delivery worden de ‘bags’ vanaf 1 april beschikbaar, afhankelijk van de vraag en de capaciteit daar.

 

Echt nieuw is het idee niet: Vanlommel broedt al vijf jaar op het concept. Toch vormt het een flinke disruptie voor de producent, die tot nu toe enkel eenpersoonsporties maakte. "Het is een volledig nieuw businessmodel. Sowieso blijft het concept dus ook na de coronacrisis bestaan: het idee was er, maar nu rollen we het versneld uit omdat mensen het echt nodig hebben. Hoe sterker je bent vanbinnen, hoe sterker je staat tegenover het virus."

 

Op termijn kunnen de boxen misschien zelfs in de winkels van Delhaize komen te liggen, maar eerst wil Vanlommel testen online. Dat is opvallend, want recent had de horecaformule nog aangekondigd volledig via die retailpartner te gaan werken. Nu gaat het bedrijf toch recht naar de consument en zal het dus opnieuw concurreren met de retail. 

 

Gepersonaliseerde voeding volgt

Speciaal voor sporters en mensen met een actieve levensstijl komt er in een tweede fase ook een maaltijddienst met gepersonaliseerde voeding. Via de mobiele app van Foodmaker zullen consumenten kunnen berekenen welke voeding ze best eten naargelang hun activiteit. "Ik ben gaan lopen, maar wat mag ik nu eigenlijk eten? In de app komt een voedingscalculator en via een abonnementsformule zullen gebruikers volledig persoonlijk aangepaste voeding kunnen krijgen, samengesteld door ons team van voedingsconsulenten."

 

Bij een heel aantal sportmensen, waaronder Kim Clijsters, levert Foodmaker nu al dagelijks gezonde en aangepaste maaltijden, zodat ze zich 100% kunnen concentreren op hun sport. "Iemand als Victor Campenaerts wil zeker niet riskeren om besmet te worden en komt dus het huis niet uit. Van hem maar ook van veel anderen kregen we aanvragen. We deden het al, maar nu doen we het voor iedereen."