Exclusief: het grote snackonderzoek | RetailDetail

Exclusief: het grote snackonderzoek

Exclusief: het grote snackonderzoek
Shutterstock

Verliest de volwaardige maaltijd echt aan belang? Wanneer kiezen consumenten voor tussendoortjes? Speelt gezondheid een toenemende rol? De komende weken brengt RetailDetail Food exclusieve cijfers uit het eerste grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox.

Eetgedrag in kaart

Food in Mind en iVox onderzochten het snackgedrag van 1.129 Belgen tussen 18 en 65 jaar. De enquête peilde niet enkel naar hun attitude, maar observeerde ook hun eetgedrag: ze hielden gedurende zeven dagen een dagboek bij, wat gegevens opleverde over wel 23.000 consumptiemomenten. Hoewel het onderzoek dateert van augustus 2015, blijven de conclusies vandaag meer dan relevant. De inzichten werden nooit eerder gepubliceerd. RetailDetail Food brengt ze nu in een exclusieve artikelreeks gedurende acht weken.

 

Dat de drie hoofdmaaltijden onder druk staan lijkt geen groot nieuws, maar het is goed deze trend bevestigd te zien in cijfers en prognoses. Bijna één op drie respondenten heeft minstens één keer per week een volledige dag zonder een volwaardige klassieke maaltijd. De helft van de consumpties zijn snacks, maaltijdvervangers of tussendoortjes. Mensen eten de hele dag door en één op de drie consumpties gebeurt buitenshuis, vier op de tien consumpties bereiden consumenten niet zelf. Zeven op de tien consumenten kopen dranken uit de automaat, en één op twee koopt er snacks. 

 

Dit zijn geen voorbijgaande fenomenen, zegt foodservicespecialist Eddy Bovijn van Food in Mind: “Integendeel, als je consumenten vraagt naar hun toekomstig gedrag, dan zien ze zichzelf enkel meer snacken. En hun kinderen nog meer… Zij zijn de snackers van de toekomst.”

 

Foodconcepten aanpassen

Exact de helft van de respondenten verwacht in de toekomst vaker buitenshuis te zullen eten. 32% zal meer tussendoortjes eten, 37% zal meer bereide maaltijden eten. Gezondheid en gemak zijn hier belangrijke drijfveren waarvan de impact enkel groter zal worden, zowel voor fabrikanten als foodservicespelers en foodretailers. 

 

Volgen de foodservicespelers deze trends? “Studentenrestaurants, zowel VUB als Alma, communiceren elk jaar opnieuw dat meer dan de helft tot wel 60% van hun tickets uit snacks bestaan”, aldus Bovijn. “Maar veel traditionele grootkeukens in het onderwijs of het bedrijfsleven lijken nog steeds niet te bewegen, tot de subsidiering ter sprake komt… Mijn collega Jo Hillaert haalde recent een associatie van hogescholen uit de rode cijfers door consequent het assortiment en de foodconcepten te analyseren en aan te passen aan de reële behoeften van de doorsnee student.”

 

Definities

•    Een (volwaardige) maaltijd bestaat (meestal) uit drie componenten: een eiwitproduct (vlees/vis/gevogelte of vervanger), een vezelproduct (groente) en een zetmeelproduct (aardappelen/pasta/rijst).
•    Een snack of maaltijdvervanger is geen volwaardige maaltijd maar één of meerdere afzonderlijke componenten ervan, bijvoorbeeld een belegd broodje, een slaatje, frieten, wrap, pitta, een kom soep…
•    Een tussendoortje is een zoete of zoute snack zoals gekend uit de retail: chocoladereep, koekje, chips, nootjes, stuk fruit, yoghurt, patisserie…
 


Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.