Exki heeft zich teruggetrokken uit New York | RetailDetail

Exki geeft VS op

Exki geeft VS op
Exki

De Belgische restaurantketen Exki heeft zich volledig teruggetrokken uit de Verenigde Staten. De enige twee vestigingen in New York zijn gesloten en het geplande derde restaurant zal er nooit komen.

Verschillende cultuur

Nochtans had Exki grote plannen voor New York, want de oprichters wilden er maar liefst vijftig vestigingen. Het idee om New Yorkers over te laten stappen op gezonde fastfood werd echter helemaal geen succes. “In de realiteit hangen de mensen nog altijd vast aan fastfood. Toen we in de producten van onze lokale leveranciers zoetstoffen vonden, antwoordden ze gewoon: zo doen we dat hier”, zei oprichter Frédéric Rouvez tegen De Tijd.

 

Daarnaast waren er nog enkele andere problemen, zoals het vinden van trouw personeel. In de Verenigde Staten zijn fooien immers bijzonder belangrijk in de horeca, maar Exqi levert niet aan tafel in de restaurants, en dus verdienden de werknemers er minder dan bij andere ketens waar dat wel het geval was.

 

Ook de Amerikaanse consument is anders dan in Europa. Die wil enkel betalen voor kwaliteit als dat ook aan tafel wordt gebracht. “Takeawaymaaltijden maken 80 procent van onze omzet uit. We moesten dus knabbelen aan onze kwaliteit, wat we niet wilden, of aan onze marge.”

 

In Europa doet Exki het wel goed, wat duidelijk wordt uit de expansieplannen van de keten. Dit jaar nog worden er 12 nieuwe vestigingen geopend, waarbij met Duitsland en Spanje twee nieuwe markten worden aangeboord. Ook in België, Nederland en Frankrijk wordt er uitgebreid. Zo moet de keten eind dit jaar in de buurt van de honderd vestigingen uitkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.