Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

 

Win-win voor Prime én Whole Foods

Amazon telt intussen al meer dan honderd miljoen prime-leden, die genieten voortaan een extra korting van 10% op honderden producten bij Whole Foods. Het enige wat ze moeten doen, is de Whole Foods-app downloaden, die koppelen aan hun Prime-lidmaatschap en die vervolgens activeren in de winkel. De vestigingen van Florida krijgen de primeur, later deze zomer moet de korting in heel de Verenigde Staten uitgerold zijn.

 

Het is niet de eerste keer dat Amazon zijn Prime-leden richting Whole Foods lokt: eerder dit jaar breidde Amazon zijn Prime Now-service (gratis levering binnen de twee uur) ook al uit met voedingsaankopen bij Whole Foods-vestigingen in een tiental teststeden. Eigenaars van een Amazon Prime Visa Card genieten bovendien 5% ‘cashback’ op al hun aankopen bij Whole Foods. Eerder verlaagde Amazon ook al tot twee keer toe de prijzen bij Whole Foods, iets waar ook niet-leden van Amazon Prime hun voordeel mee doen.

 

Specialisten zien een duidelijke 'dubbele' strategie: zo veel mogelijk klanten van Whole Foods overhalen om een Prime-lidmaatschap aan te vragen bij Amazon, en tegelijk ook zoveel mogelijk Prime-leden de weg wijzen naar Whole Foods. “Misschien is voeding voor Amazon het komende decennium wel wat boeken voor Amazon waren in de jaren 90”, vat Michael Patcher, marktanalist bij Wedbush, het treffend samen.

 

Op 11 mei laatstleden verhoogde Amazon overigens nog de prijs van het Prime-lidmaatschap van 99 naar 119 dollar. “We blijven dan ook constant de waarde van het Prime-aanbod verhogen”, verklaarde financieel directeur Brian Olsavsky de prijsstijging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten

16/05/2018

In de vernieuwde Albert Heijn in Hoofddorp brengt de supermarktketen alle innovaties en proefprojecten rond vers bij elkaar: de nieuwe winkel heeft een pluktuin voor kruiden, een borreleiland en meer.