Fair Trade Original ziet supermarktverkoop sterk groeien

Fair Trade Original ziet supermarktverkoop sterk groeien

Het eerlijke merk Fair Trade Original heeft een bijzonder sterk jaar achter de rug. Zo groeide de verkoop van de producten in de supermarkt met 28 procent in 2015. Dat is vooral te danken aan de introductie van nieuwe producten.

 

Ook in 2016 assortiment uitbreiden

Zo werden in 2015 onder andere de biologische kokosmelk, biologische sojasaus en rijstazijn en drie varianten biologische koffiecapsules op de markt gebracht. Dankzij die nieuwe producten groeide de totale omzet naar 14,6 miljoen euro. Uit een onderzoek van GfK blijkt trouwens dat de producten van de Aziatische lijn vooral populair zijn bij kopers onder de 30 jaar.

 

Zeven procent van die omzet werd uitgekeerd als fairtrade ontwikkelingspremie, licentiegelden en eigen investeringen bij handelspartners. “Naast ons 'commitment' aan de boeren, streven we ernaar hun ingrediënten lokaal te laten verwerken. Dat betekent meer werkgelegenheid in het land van herkomst. Dat is ons ook weer gelukt bij de nieuwe Aziatische kookproducten. De fairtrade productieketens die zo op ons initiatief ontstaan, bieden boeren én verwerkers bovendien groeikansen binnen de brede internationale fairtrade markt”, zegt directeur Bert Jongsma.

 

Ook in 2016 wil Fair Trade Original het merk verder uitbreiden. “Er staan een aantal aantrekkelijke introducties op het programma. Om te beginnen in het voorjaar, met de komst van twee varianten fairtrade rijstnoedels die van begin tot eind in Thailand zijn geproduceerd”, aldus Jongsma.