Fairtrade groeit, met dank aan discounters | RetailDetail

Fairtrade groeit, met dank aan discounters

Fairtrade groeit, met dank aan discounters
Fairtrade Belgium

Voedingsproducten uit eerlijke handel beleefden in 2016 een opvallend sterk jaar. De opmerkelijke groei is voor een groot deel te danken aan het engagement van discountketens als Lidl, Aldi en Action

Koffie en bananen

Fairtradeproducten kenden in 2016 een groei van +23% in de Belgische foodretail, terwijl de totale foodmarkt met slechts 2% vooruitging. Zowel de penetratie als de aankoopfrequentie zijn gestegen. 64% van de Belgische gezinnen koopt nu minstens éénmaal per jaar een fairtradeproduct, zo blijkt uit recente cijfers van GfK in opdracht van Fairtrade Belgium.

 

De verkoop van fairtradekoffie nam toe met 13% in volume, dankzij een sterke stijging van de penetratie (+31%). Het volume fairtradebananen steeg met 25%, een groei die vooral te danken is aan het feit dat ze sinds 2016 verkrijgbaar zijn bij Aldi. Het marktaandeel van fairtradebananen bedraagt intussen zo’n 10%. “De grootste uitdaging is nu om meer zelfstandige supermarkten te overtuigen om fairtradebananen te verkopen”, weet market manager Bernard Buntinx van Fairtrade Belgium. Vooral bij ondernemers van Spar en Carrefour is er nog groeipotentieel.

 

Aldi en Action

De grootste stijging mat GfK voor fairtradechocolade: +47% in verkopen en zelfs +61% in penetratie. Dat is te danken aan een ruimere beschikbaarheid van de producten in de retail: niet enkel Aldi, maar ook Action verkoopt nu fairtradechocolade. Dat discounters overtuigd worden door het fairtradeverhaal is opmerkelijk. Ook Lidl was al een enthousiaste pleitbezorger van fairtrade. 

 

“Uiteraard worden retailers gedreven door economische motieven, maar ook het menselijk aspect speelt een doorslaggevende rol,” meent Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium. “De sterkste groeiers zijn doorgaans de bedrijven die er echt in geloven. Vaak zijn het mensen die zelf op het terrein zijn gaan kijken wat fairtrade concreet inhoudt”

 

Eerlijk smaakt beter

Dat ook consumenten gewonnen zijn voor fairtrade, blijkt uit onderzoek van de Louvain School of Management (UCL), de Université Libre de Bruxelles en de Universiteit van St Andrews (Schotland) over de impact van ethische eigenschappen van voedingsmerken op de smaakervaring. Consumenten bleken ethische producten als lekkerder te ervaren dan standaardproducten, ook al ging het in het onderzoek om identieke producten. De perceptie van een betere smaak leidde tot een grotere aankoopintentie en een hogere aanvaardbaar geachte prijs voor het product.

 

“Dit onderzoek bevestigt op wetenschappelijke wijze wat we op het terrein en in ons eigen marktonderzoek kunnen vaststellen”, zegt Lambert. “Hoewel de belangrijkste reden om fairtradeproducten te kopen ethisch van aard blijft, is het toch interessant om vast te stellen dat het voordeel voor de consument heel wat ruimer is. Het toont ook dat ethische of ecologische keurmerken een vrij groot aantal productpositioneringen kunnen ondersteunen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.