Fairtrade zet opmars verder

Fairtrade zet opmars verder

Uit de jaarcijfers van de Stichting Max Havelaar blijkt dat de verkoop van producten in 2012 met 38 procent is gestegen ten opzichte van 2011. Vooral het groeiende aanbod bij supermarkten zorgt voor een hogere verkoop van de Fairtrade-producten.

“Draagvlak neemt toe”

Ondanks de economische crisis blijft de markt voor eerlijke producten groeien. "Het draagvlak voor eerlijke handel neemt toe”, aldus Peter d'Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar. Steeds meer supermarkten, bedrijven en winkels bieden de producten van Fairtrade/Max Havelaar aan en een steeds grotere groep klanten koopt de producten.

 

Dat wil echter niet zeggen dat het werk van de Stichting Max Havelaar klaar is: zo was in 2012 één op zes verkochte bananen in Nederland fairtrade: "Dat betekent ook dat vijf op de zes nog geen Fairtrade-keurmerk hebben. Nog genoeg te doen dus”, gaat d’Angremond verder.

 

Meer huishoudens

Het koopgedrag van de consument lijkt dus te veranderen: in 2012 kocht 60% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere keren per jaar Fairtrade producten. In 2009 was dat nog maar 46%.

 

In 2013 viert de Stichting Max Havelaar haar vijfentwintigjarig bestaan. Momenteel worden de producten verkocht in 120 landen en profiteren 1,2 miljoen boeren van de voordelen van de stichting. Naast koffie, waar het allemaal mee begon, bestaan er momenteel ook bananen, cacao, katoen, thee, rijst, noten, bloemen en goud met een Fairtrade-label.

Tags: