Fairtrade zet opmars verder

Fairtrade zet opmars verder

Uit de jaarcijfers van de Stichting Max Havelaar blijkt dat de verkoop van producten in 2012 met 38 procent is gestegen ten opzichte van 2011. Vooral het groeiende aanbod bij supermarkten zorgt voor een hogere verkoop van de Fairtrade-producten.

“Draagvlak neemt toe”

Ondanks de economische crisis blijft de markt voor eerlijke producten groeien. "Het draagvlak voor eerlijke handel neemt toe”, aldus Peter d'Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar. Steeds meer supermarkten, bedrijven en winkels bieden de producten van Fairtrade/Max Havelaar aan en een steeds grotere groep klanten koopt de producten.

 

Dat wil echter niet zeggen dat het werk van de Stichting Max Havelaar klaar is: zo was in 2012 één op zes verkochte bananen in Nederland fairtrade: "Dat betekent ook dat vijf op de zes nog geen Fairtrade-keurmerk hebben. Nog genoeg te doen dus”, gaat d’Angremond verder.

 

Meer huishoudens

Het koopgedrag van de consument lijkt dus te veranderen: in 2012 kocht 60% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere keren per jaar Fairtrade producten. In 2009 was dat nog maar 46%.

 

In 2013 viert de Stichting Max Havelaar haar vijfentwintigjarig bestaan. Momenteel worden de producten verkocht in 120 landen en profiteren 1,2 miljoen boeren van de voordelen van de stichting. Naast koffie, waar het allemaal mee begon, bestaan er momenteel ook bananen, cacao, katoen, thee, rijst, noten, bloemen en goud met een Fairtrade-label.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top