Fairtrade zet opmars verder | RetailDetail

Fairtrade zet opmars verder

Fairtrade zet opmars verder

Uit de jaarcijfers van de Stichting Max Havelaar blijkt dat de verkoop van producten in 2012 met 38 procent is gestegen ten opzichte van 2011. Vooral het groeiende aanbod bij supermarkten zorgt voor een hogere verkoop van de Fairtrade-producten.

“Draagvlak neemt toe”

Ondanks de economische crisis blijft de markt voor eerlijke producten groeien. "Het draagvlak voor eerlijke handel neemt toe”, aldus Peter d'Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar. Steeds meer supermarkten, bedrijven en winkels bieden de producten van Fairtrade/Max Havelaar aan en een steeds grotere groep klanten koopt de producten.

 

Dat wil echter niet zeggen dat het werk van de Stichting Max Havelaar klaar is: zo was in 2012 één op zes verkochte bananen in Nederland fairtrade: "Dat betekent ook dat vijf op de zes nog geen Fairtrade-keurmerk hebben. Nog genoeg te doen dus”, gaat d’Angremond verder.

 

Meer huishoudens

Het koopgedrag van de consument lijkt dus te veranderen: in 2012 kocht 60% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere keren per jaar Fairtrade producten. In 2009 was dat nog maar 46%.

 

In 2013 viert de Stichting Max Havelaar haar vijfentwintigjarig bestaan. Momenteel worden de producten verkocht in 120 landen en profiteren 1,2 miljoen boeren van de voordelen van de stichting. Naast koffie, waar het allemaal mee begon, bestaan er momenteel ook bananen, cacao, katoen, thee, rijst, noten, bloemen en goud met een Fairtrade-label.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.