Familie Van Eerd (Jumbo) krijgt 40 miljoen euro aan dividend | RetailDetail

Familie Van Eerd (Jumbo) krijgt 40 miljoen euro aan dividend

Familie Van Eerd (Jumbo) krijgt 40 miljoen euro aan dividend
Shutterstock

De familie Van Eerd, oprichters en eigenaars van supermarktketen Jumbo, hebben zichzelf 40 miljoen euro aan dividend uitgekeerd: goed voor 10 miljoen euro per lid van de familie dat betrokken is bij het bedrijf.

 

“Verplichtingen voldaan”

Dat is een verdubbeling van het dividend van vorig jaar, toen er 20 miljoen euro werd uitgekeerd. De jaren daarvoor was er zelfs geen sprake van een dividend voor de familie Van Eerd. “We waren toen nog zwaar gefinancierd”, zegt de financiële topman Ton van Veen aan het FD. “We hadden ooit een schuld van 1,3 miljard euro en die is nu teruggebracht tot 170 miljoen euro. Dat is nog niet de helft van ons brutobedrijfsresultaat. We hebben netjes aan al onze verplichtingen voldaan. Dan vind ik het passend dat er nu ook geld naar de familie gaat.”

 

Van Veen is ook van mening dat dit niet slecht zal vallen bij de werknemers, en dan vooral die in de distributiecentra, waar al heel wat te doen was rond de vastgelopen cao-onderhandelingen. “We kunnen dit goed uitleggen”, zegt Van Veen. “Het gaat niet om bestuurdersbeloningen, maar om een vergoeding voor risicodragend vermogen dat de familie ter beschikking stelt aan de onderneming. En deze vergoeding komt niet in de buurt bij de rentebetalingen die wij afgelopen jaren aan onze banken hebben gedaan.”

 

Niet dat er geen bestuurdersvergoedingen zijn: Frits van Eerd, Colette Cloosterman-Van Eerd en Ton van Veen, die samen de raad van bestuur vormen, kregen gezamenlijk 4,8 miljoen euro. Dat is minder dan een jaar eerder, toen dat bedrag neerkwam op 6 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.