In fastfood tellen smaak, prijs en snelheid | RetailDetail

In fastfood tellen smaak, prijs en snelheid

In fastfood tellen smaak, prijs en snelheid
Shutterstock

De sector van de fastfood- en selfservicerestaurants wordt gedomineerd door een beperkt aantal grote namen. Drivers zijn smaak, prijs-kwaliteitverhouding en snelheid. 


Drie grote merken


In de sector van de fastfoodrestaurants springen drie merken er bovenuit. McDonald’s, Quick en Pizza Hut behalen alle drie een merkbekendheid van meer dan 90% in het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox. Domino’s volgt op ruime afstand: het is gekend door één op drie consumenten. Geen verrassingen hier: McDonald’s en Quick worden het meest frequent bezocht. Slechts één op vijf consumenten zou naar eigen zeggen nooit iets in een fastfoodrestaurant kopen. 


De belangrijkste redenen om een specifiek fastfoodrestaurant te verkiezen: het lekkerste aanbod, de mogelijkheid om te zitten, de snelle bediening, de ruime keuze.
 

Opwaardering


“Een Beneluxonderzoek dat Food in Mind een aantal jaar geleden voerde in de hotelindustrie, leerde ons dat de klant bereid is iets meer te betalen voor een standaardovernachting op voorwaarde dat er een hogere service wordt geboden”, zegt Eddy Bovijn van Food in Mind. 


“Formule 1 wordt dan ook vervangen door Etaphotel en door Ibis Budget, waar de bezoeker voor een iets hoger bedrag heel wat meer comfort kan krijgen. Een ander voorbeeld is de opwaardering die McDonalds nu doorvoert: van een traditioneel fastfood restaurant naar een fast-casual eetgelegenheid met een sterkere nadruk op sfeer en bediening. De komst van Burger King zal deze trend nog versnellen.”
 

Niet te duur


In het segment van de zelfbedieningsrestaurants zijn Lunch Garden en IKEA het beste gekend, gevolgd door Makro en Colmar. Lunch Garden en IKEA worden ook het vaakst bezocht, en de voorkeur gaat duidelijk nog steeds naar Lunch Garden. Gevraagd naar de belangrijkste redenen om een selfservice familierestaurant te verkiezen, vermelden respondenten met grote voorsprong de prijs. Het mag niet te duur zijn. Andere factoren zijn de prijs-kwaliteitverhouding, de snelle bediening en de parkeergelegenheid. 


“De grote ketens van familierestaurants behalen vandaag een minimaal rendement. De opzet om alles te willen bieden voor alle Belgen is immers achterhaald,” weet Eddy Bovijn. “Om te verjongen, maken ze werk van culinaire variatie – een snackaanbod – en van beleving gericht op specifieke doelgroepen. Hier betekent kiezen alleen maar winnen.”

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.