Fel verzet tegen nieuwe verhoging bieraccijns | RetailDetail

Fel verzet tegen nieuwe verhoging bieraccijns

Fel verzet tegen nieuwe verhoging bieraccijns

Nederlandse bierbrouwers en de horeca komen met een grootschalige actie om te protesteren tegen de aanstaande nieuwe verhoging van de accijnzen op bier met 14 procent. Het kabinet wil deze verhoging op 1 januari 2014 doorvoeren.

Grootschalige petitie in cafés

Consumenten worden in de actie opgeroepen om een petitie te ondertekenen. "Het is uniek dat zo’n grootschalige campagne gezamenlijk met alle brouwers en biertapperijen in Nederland is opgezet. Het geeft goed weer hoe hoog het afschaffen van de aangekondigde 14 procent bieraccijnsverhoging op onze agenda staat.", zegt Cees-Jan Adema directeur van de Nederlandse brouwers namens de initiatiefnemers in een toelichting op de actie.

 

Donderdag en zaterdag worden promotieteams ingezet om handtekeningen te verzamelen. Ook zijn er advertenties geplaatst in de kranten en wordt via promotiemateriaal in cafés de website StopBierbelasting.nl gepromoot.

 

De accijnsverhoging maakt deel uit van een reeks maatregelen om de begroting van de Nederlandse staat beter op orde te krijgen, hoewel de accijnzen recent ook al zijn verhoogd. Dit leidt volgens alle betrokkenen tot de massale vlucht van bier- en drankkopers naar Duitsland en België. Daardoor krijgt de Nederlandse overheid juist minder geld binnen, terwijl er geld onnodig Nederland uit vloeit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.