Fel verzet tegen nieuwe verhoging bieraccijns

Fel verzet tegen nieuwe verhoging bieraccijns

Nederlandse bierbrouwers en de horeca komen met een grootschalige actie om te protesteren tegen de aanstaande nieuwe verhoging van de accijnzen op bier met 14 procent. Het kabinet wil deze verhoging op 1 januari 2014 doorvoeren.

Grootschalige petitie in cafés

Consumenten worden in de actie opgeroepen om een petitie te ondertekenen. "Het is uniek dat zo’n grootschalige campagne gezamenlijk met alle brouwers en biertapperijen in Nederland is opgezet. Het geeft goed weer hoe hoog het afschaffen van de aangekondigde 14 procent bieraccijnsverhoging op onze agenda staat.", zegt Cees-Jan Adema directeur van de Nederlandse brouwers namens de initiatiefnemers in een toelichting op de actie.

 

Donderdag en zaterdag worden promotieteams ingezet om handtekeningen te verzamelen. Ook zijn er advertenties geplaatst in de kranten en wordt via promotiemateriaal in cafés de website StopBierbelasting.nl gepromoot.

 

De accijnsverhoging maakt deel uit van een reeks maatregelen om de begroting van de Nederlandse staat beter op orde te krijgen, hoewel de accijnzen recent ook al zijn verhoogd. Dit leidt volgens alle betrokkenen tot de massale vlucht van bier- en drankkopers naar Duitsland en België. Daardoor krijgt de Nederlandse overheid juist minder geld binnen, terwijl er geld onnodig Nederland uit vloeit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top