Ferrero krijgt gelijk in chocozaak tegen Delhaize | RetailDetail

Ferrero krijgt gelijk in chocozaak tegen Delhaize

Ferrero krijgt gelijk in chocozaak tegen Delhaize
Shutterstock

Het hof van beroep in Brussel heeft chocoladeproducent Ferrero gelijk gegeven in een zaak tegen supermarktketen Delhaize. De Italianen vonden dat Delhaize een leugenachtige en misleidende reclamecampagne had gevoerd.

Leugenachtig

De zaak tussen beide partijen gaat al enkele jaren terug, toen Delhaize een reclamecampagne voerde rond het gebruik van palmolie in chocopasta. De choco van het huismerk van Delhaize wordt zonder palmolie gemaakt, terwijl er bij Ferrero wel palmolie wordt gebruikt.

 

Ferrero vond dat Delhaize leugenachtige uitspraken heeft gedaan over de gevolgen voor het milieu en de voedingswaarde van chocopasta met of zonder palmolie. Het Italiaanse bedrijf vond dat de campagne imagoschade toebracht aan hun merk Nutella en struikelde vooral over de uitspraak dat choco zonder palmolie beter is voor de planeet.

 

Eind 2015 had de handelsrechtbank van Brussel Delhaize nog over heel de lijn gelijk gegeven, maar in beroep trekt Ferrero nu toch aan het langste eind. Het hof van beroep vindt dat Delhaize illegale uitspraken heeft gedaan over het milieu en gezondheid, omdat ze niet verifieerbaar en objectief waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel.