Ferrero neemt Delacre over | RetailDetail

Ferrero neemt Delacre over

Ferrero neemt Delacre over

Het Italiaanse voedingsbedrijf Ferrero neemt de Belgische koekjesbakker Delacre over. Daarmee worden de koekjesmerken Delacre, BN, Verkade, Delichoc en Sultana familie van Nutella, KinderSurprise, TicTac, Raffaello en Mon Chéri.

Gigant koopt lilliputter

De overname blijkt uit de officiële aanmelding van de transactie bij de Franse concurrentiewaakhond, zo meldt zakenkrant De Tijd. In juni gingen er al geruchten dat de Italianen hun oog hadden laten vallen op het Belgische merk, dat in 1872 werd opgericht. Delacre kwam in 2014 in Turkse handen toen voedingsreus Yildiz Holding (bij ons bekend van de Godiva-pralines) het Britse United Biscuits overnam. De Britten hadden Delacre op hun beurt in 1998 gekocht. De Turken splitsen nu de Frans-Belgische Delacre-poot af van de rest van de United Biscuits-familie.

 

Ferrero realiseert de overname via dochter GMBF Investments. Welk bedrag met de deal gemoeid is, is (nog) niet bekend. Bij Ferrero en United Biscuits was niemand bereikbaar voor commentaar.

 

In vergelijking met Ferrero, goed voor een jaaromzet van 9,5 miljard euro en ruim 33.000 medewerkers, is Delacre een lilliputter. Eind 2014 stelde de koekjesmaker 296 mensen tewerk in België en draaide het bedrijf een omzet van zowat 120 miljoen euro. De huidige koekjesproductie gebeurt in het Franse Nieppe en het Belgische Lambermont.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.