Fikse stijging nettowinst voor Mondelez

Fikse stijging nettowinst voor Mondelez

Fikse stijging nettowinst voor Mondelez
Shutterstock

Dankzij een sterk vierde kwartaal, met name in Europa en Latijns-Amerika, is Mondelez er alsnog in geslaagd de verwachtingen waar te maken. De wereldleider in snacks zag zijn jaaromzet afklokken op 25,9 miljard dollar en zijn winst met driekwart stijgen.

 

Sterke groei in Europa

De maker van koekjes (LU, Oreo, BelVita), chocolade (Milka, Côte d’Or, Toblerone) en kauwgum (Trident) zag zijn omzet in het vierde kwartaal met 2,9% stijgen tot 6,966 miljard dollar, zo’n 5,6 miljard euro: een sterke groei waarbij Europa (+5%) en Latijns-Amerika (+4,2%) het voortouw namen. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft Mondelez te kampen met een groeiende trend richting gezondere snacks en ging de omzet 0,6% achteruit.

 

Over heel 2017 klokte de omzet af op 25,896 miljard dollar of zo’n kleine 21 miljard euro: dat is omzeggens even veel (-0,1%) als vorig jaar, al was er organisch wel een groei met +0,9%. Als verklaring voor de eerder matige groei verwijst het management onder meer naar de wereldwijde cyberaanval met de “Petya”-malware, waarvan Mondelez (en nog tal van andere multinationals) vorige zomer het slachtoffer werden. Die aanval speelde de levering en facturatie serieus parten, klinkt het. In onze regio steeg de jaaromzet van Mondelez nog met 0,4%, in Amerika was er een terugval met 2,3%.

 

2,92 miljard dollar winst

Mondelez zag zijn nettowinst het voorbije jaar met driekwart stijgen (+76,1%) tot 2,92 miljard dollar of zo’n 2,35 miljard euro. De groep is erin geslaagd de kosten met 9,6% te drukken en kreeg van president Trump een mooi cadeau: de recente belastingverlaging in de Verenigde Staten leverde de groep zo’n 53 miljoen dollar op.

 

Voor 2018 mikt Mondelez, sinds november geleid door de Belg Dirk Van de Put, op een organische groei van 1 tot 2%: alleszins beter dus dan de +0,9% van het voorbije jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).