Filet Pur – Biologische oorlogsvoering

Filet Pur – Biologische oorlogsvoering

Eens te meer blijkt dat retailers en merken geld weggooien, dat door de verwende shopper met de grootste onverschilligheid in ontvangst wordt genomen. Dat en veel meer in het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food. 

 

Promotieoorlog

Nee, de cijfers waren niet echt goed: het begon al vorig weekend met een uitgebreid interview van François-Melchior de Polignac in L’Echo, waarin het opperhoofd van Carrefour België stelde dat de markt nog lang niet verzadigd is en dat de expansiepolitiek van de keten dus niet zal vertragen. Een statement waarmee hij zowat alle actuele retailstudies en -experts tegensprak, maar wie maalt daarom? Hij gaf toe dat de volumes onder druk staan en verwittigde en passant de fabrikanten dat ze tijdens de negotiaties niet moeten afkomen met prijsverhogingen. Maar dat herhalen alle retailers elk jaar, nietwaar? 

 

Vervolgens kwam Nielsen met weinig opbeurende kwartaalcijfers die bevestigden wat de Pollignac al aangaf: de volumes dalen. In België stegen de prijzen wél, met liefst 2,3% zelfs. Kom nu nog eens klagen over een prijzenslag. Die bestaat hier gewoon niet. Voilà. Waar we dan wél mee te maken hebben? Met een promotieoorlog. 

 

Verontrustend was immers de Nielsenstudie over de impact van prijskortingen. De promotiedruk steeg het afgelopen jaar met 3,5% zonder dat daar grotere verkoopvolumes tegenover stonden: weggegooid geld, dus. Niet moeilijk: retailers en merkfabrikanten blijken de consument helemaal verkeerd op te voeden. Kortingen worden de norm, shoppers kopen gewoon niks meer als het niet in de aanbieding staat, zo simpel is dat. Opnieuw iets wat retailwatchers de sector al jaren trachten duidelijk te maken, maar luisteren? Ho maar!  

 

De appelclub

We vierden afgelopen week de week van de friet. Dat is u misschien ontgaan, voor sommige mensen is het elke week immers week van de friet. Het was bovendien ook een beetje de week van het bier, want de Unesco heeft onze Belgische biercultuur op de lijst van cultureel en natuurlijk materieel erfgoed geplaatst. Een mooie erkenning voor die zowat 1500 verschillende biertjes die wij hier brouwen en waarvan we er steeds meer in het buitenland verkopen. Zelf drinken we er namelijk steeds minder van.

 

Ook frisdrank gaan we wellicht wat minder drinken, nu de voedingsindustrie en de Vlaamse onderwijskoepels een akkoord hebben gesloten. Suikerrijke producten in schoolautomaten maken plaats voor gezonde alternatieven als melk, water en fruit. Back to the future dus: want zo ging het ook in mijn kindertijd, toen ik lid was van de melkbrigade en de appelclub. Het aantal mensen dat verontwaardigd over betutteling begon te roepen, viel overigens best mee. De geesten zijn rijp, lezen we in de krant. Eindelijk. 

 

Onschuldig plezier

Ook in het Europese Parlement begint men dat te beseffen: onder het motto “what about our kids?” heeft een coalitie van gezondheidsorganisaties daar een campagne voorgesteld die onder meer pleit voor een drastische beperking van televisiereclame voor ongezonde producten en alcohol tussen 6 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds. Tja, als je enkel nog mag adverteren wanneer er niemand kijkt… Weet je wat het is? De voedingsindustrie doet haar job eigenlijk té goed: die producten zijn te lekker, te goedkoop en te alomtegenwoordig, waardoor gewone stervelingen er niet aan kunnen weerstaan. Dat krijg je dan.

 

Nochtans is geen inspanning onze voedingsindustrie teveel. Zo engageert Fevia Vlaanderen zich om liefst 245.000 ton CO2 te besparen tegen 2030, onder andere door voedselverlies te beperken en restproducten te valoriseren. En om onze verwende kinderen meer gezonde spruitjes te laten eten, ontwikkelen slimme voedingsingenieurs nieuwe spruitjesrassen met een zoetere smaak. Bij Nestlé gaan ze nog een stap verder: daar hebben ze uitgedokterd hoe ze chocolade kunnen maken die 40% minder suiker bevat. Een pleasure die minder guilty wordt: applaus op alle banken! 

 

Veroveringsplannen

Ooit waren er geruchten dat het Nederlandse Sligro niet enkel met z’n foodserviceafdeling naar ons land wou komen, maar ook met zijn supermarktketen. Die kans lijkt nu definitief miniem, want Em-Té drukt op de resultaten van de groep en volgens analisten zou het bedrijf de keten beter snel verkopen, om ervan af te zijn en om fondsen te vergaren voor de bouw van die allang beloofde Antwerpse vestiging. Of komt die ook in het gedrang? 

 

Als Carrefour zijn expansieplannen niet terugschroeft, dan schakelen ze bij Colruyt nog een versnelling hoger. Deze week opende een volledig vernieuwd verkooppunt in Gosselies en ook in Sint-Pieters-Leeuw kocht de retailer grond om een grotere winkel op neer te poten. Bovendien is de groep een voortrekker in de trend om woningen te bouwen bovenop supermarkten. Ja, Jef Colruyt is een echte Belg, met een baksteen in de maag. 

 

En of dat nog niet genoeg was, opende Bio-Planet zijn eerste Brusselse winkel. Onderdeel van een ambitieus veroveringsplan, hoewel de keten nog steeds verlieslatend blijkt. Ze zijn overigens niet de enige bioketen, daar in Brussel: het Franse Bio C’Bon opent op 3 december z’n tweede winkel, in Ukkel.  In Antwerpen kan Bio-Planet rekenen op stevige concurrentie van BioStation, dat een grote winkel opende in het Centraal Station. Als dat niet sterk op biologische oorlogsvoering begint te lijken!

 

Stank voor dank

Over stations gesproken: Wink, de online supermarkt van de groep Louis Delhaize, heeft een afhaalpunt geopend in het drukke treinstation van Ottignies. Wie vóór 10 uur bestelt, kan z’n boodschappen afhalen tussen 15u30 en 20 uur. Een riskante zaak, gezien de stiptheid van de treinen tegenwoordig, maar het is dan ook een test. 

 

Om te eindigen nog een buitenlands nieuwtje. Enkele weken geleden berichtten we over het conflict tussen de Britse diepvriesketen Iceland en het gelijknamige eiland, over onrechtmatig gebruik van de naam Iceland. Nu stuurt de retailer een heuse vredesdelegatie naar het land van Björk en Sigur Ros, om er enkele constructieve voorstellen op tafel te leggen. Tja, de verwarring heeft de retailer geheel aan zichzelf te danken. De keten opende drie winkels in IJsland en sponsorde het IJslandse voetbalteam tijdens het EK. Om het allemaal goed te maken, spreken ze van 'ontdooien' en 'warme relaties aanknopen'. Dat belooft voor de klimaatopwarming. Tot volgende week!