Filet Pur – Een heel klein beetje oorlog | RetailDetail

Filet Pur – Een heel klein beetje oorlog

Filet Pur – Een heel klein beetje oorlog

Foodretail is oorlog, dat weten onze lezers beter dan wie ook. Intussen worden supermarktmedewerkers beledigd door een bevriend staatshoofd en blijkt de Sint een storende factor: hier is het weekoverzicht van RetailDetail Food.

Armworstelen

Er verschenen de afgelopen dagen hier en daar lege plekken in de schappen bij de Britse keten Tesco. Niet omdat de logistiek steken liet vallen, wel omdat de inkopers het niet eens waren met de prijsverhogingen die Unilever wil doorvoeren na de Brexit en de daling van het Britse pond. En dus kwam het tot een partijtje armworstelen. Of dacht u misschien dat Ahold Delhaize daar een patent op had? Nu ja, u weet ook: Unilever heeft ervaring met dit soort akkefietjes, dus we mogen ervan uitgaan dat ze weten wat ze doen. Toch? Uit de kwartaalcijfers bleek alvast dat prijsverhogingen de belangrijkste groeimotor zijn voor Unilever. En inderdaad, het conflict werd snel bijgelegd, maar ook andere ketens, waaronder het Ierse SuperValu, dreigen nu met een boycot. 

 

Een beetje oorlog is het ook dichter bij huis, in het Antwerpse Schoten. Daar zoeken zowel Aldi als Lidl het gezelschap op van Colruyt, in dezelfde straat, op amper 300 meter. Goed nieuws voor de inwoners van Schoten, die nu echt wel verzekerd zijn van de allerlaagste prijzen in de wijde regio, en die bovendien enkele straten verder ook nog terecht kunnen bij Delhaize, bij Carrefour market en bij één van de grootste Carrefour hypermarkten van het land. Alabonheur!

 

Een eerbaar beroep

Maar laten we het ook eens hebben over de vreselijke kaakslag die supermarktmedewerkers deze week mochten ontvangen. Want als Barack Obama vindt dat Donald Trump niet eens geschikt is om in een supermarkt te werken, wat zegt hij dan over de vele mensen die dat beroep wél uitoefenen, dag in, dag uit? Niet veel goeds, vrezen we. Het bleef nochtans stil in de sector. Geen protestacties, geen reactie van de vakbonden, zelfs geen persbericht van Comeos of van buurtsuper.be. Dus zullen wij van RetailDetail Food het maar doen hé. Meneer Obama: wilt u hierbij noteren dat supermarktmedewerker een eerbaar beroep is en dat het geen pas geeft om de beoefenaars ervan te beledigen terwijl de hele wereld meekijkt? Dankuwel!

 

U hebt het ook gemerkt: nauwelijks is het oktober of je vindt in de supermarkt je boterhambeleg niet meer tussen de chocolade Sinten en de speculazen Pieten. Shoppers zijn getuige van hartverscheurende taferelen, met huilende kinderen die echt niet tot 6 december kunnen wachten bij het aanschouwen van zoveel verleiding. Zijn onze supermarkten dan zo harteloos dat ze een beetje extra omzet belangrijker vinden dan schrijnend kinderleed? In de krant verdedigen ze zich slapjes: ‘de concurrenten zijn ermee begonnen’. 

 

De allergrootste

AB InBev is sinds afgelopen week écht officieel de aller-aller-allergrootste brouwer ter wereld, nu de fusie met SAB Miller helemaal is afgerond. Een fusie die ook gevolgen heeft voor de collega’s van Coca-Cola, want SAB Miller had aandelen in Coca-Cola Beverages Africa. In Atlanta willen ze die aandelen nu terug. Daar kan meer achter zitten, want als de hyperambitieuze Carlos Brito zijn groeiplannen met AB InBev wil waarmaken, zal hij op zoek moeten naar opportuniteiten buiten de biersector. Volgens hardnekkige geruchten wil de brouwer tegen 2020 een bod doen op Coca-Cola. Daar valt namelijk nog flink te snoeien in de kosten, en dat is nu precies wat Brito dolgraag doet. 

 

Een opmerkelijk geval van diversificatie observeren we intussen bij Aldi in Duitsland: de discounter gaat voortaan ook e-boeken verkopen. Eén miljoen titels biedt het platform Aldi Life vanaf 20 oktober. En 3.000 van die boeken zullen gewoon gratis zijn. Daar kan zelfs Amazon niet tegenop. Voor u begint te juichen: die zijn dus wel in het Duits. Viel Spass damit!

 

Winst? Geen prioriteit…

Een tijdje geleden schreven we nog dat thuislevering een voorwaarde is om een echte doorbraak te beleven in e-commerce voor de FMCG-sector. Deze week werden we tot de orde geroepen door een Britse consultant die ons voorrekent dat bezorgen in de huidige omstandigheden een enorme verliespost is voor foodretailers en dat daarin niet snel verandering komt. Tenzij de supermarkten een flink hogere bijdrage gaan vragen voor bezorgen. 

 

Dat is alvast Amazon niet van plan: de e-tailer vindt winst maken niet zo’n prioriteit, dat is bekend. Het bedrijf gaat zelfs nog goedkoper leveren met z’n dienst Amazon Fresh, en plant bovendien de opening van kleine supermarkten, om na de boekensector ook de foodretailbranche helemaal dood te maken. Goeie moed gewenst, beste lezers! Mogelijk waren ze bij Carrefour al op de hoogte van die cijfers. De Simply You maaltijdbox waarmee de retailer nu uitpakt, wordt immers niet aan huis geleverd: je moet ze zelf gaan afhalen in de winkel. Het hield honderden consumenten niet tegen om een eerste bestelling te plaatsen

 

Twitterstormpje

Iets minder goed verging het Alpro, dat na een wat ongelukkige communicatie over zuivel een heuse twitterstorm over zich heen kreeg, aangestookt door lichtgeraakte veganisten. Een storm in een glas sojamelk dus. Die mensen hebben nochtans alle redenen om blij te zijn: IKEA kondigde afgelopen week aan dat het een vegetarisch alternatief lanceert voor de hotdog. Nu dachten wij dat de kans eerder klein was dat je echt vlees zou aantreffen in hotdogs, maar misschien gaan we dan wat kort door de bocht? 

 

Volgens een Maastrichtse professor zouden we binnen pakweg drie jaar wel eens in labo’s gekweekt vlees tussen ons broodje kunnen aantreffen. Hotdog staat voorlopig niet op het menu, hamburger wel. De prijs van zo’n stuk labovlees moet in enkele jaren tijd dalen van 250.000 euro naar elf euro per stuk. Nog altijd elf keer zoveel als een rundsburger bij Carrefour, als we het goed hebben. Past qua prijspositionering perfect bij de frietjes van Sergio Herman. Tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.