Filet Pur – Niets dan leugens en bedrog | RetailDetail

Filet Pur – Niets dan leugens en bedrog

Filet Pur – Niets dan leugens en bedrog

De ene formule na de andere gooide de handdoek, terwijl enkele foodcollega’s openlijk ruzie maakten dat het een aard had. Een dagje vroeger wegens wapenstilstandsdag: het weekoverzicht van RetailDetail Food

 

Geen vrolijke boel


Het is opnieuw gebleken dat een week niet lang hoeft te zijn om tonnen interessant retailnieuws te bevatten. Zo zie je dus maar weer: de lengte is dan toch niet zo belangrijk. De inhoud daarentegen! Niet dat het de hele week zo’n vrolijke boel was. Zo moesten de liefhebbers van scones en Indische curryschotels afgelopen dinsdag vernemen dat hun favoriete leverancier Marks & Spencer er de brui aan geeft in Brussel. Jaja, we weten het, de problemen van de retailer zijn vooral te wijten aan het oubollige mode-aanbod, maar die mooie foodafdeling, die gaan we dus echt wel missen.


Diezelfde dag moesten ook shoppers die van snel en goedkoop winkelen houden, even slikken. De laagste prijzen in hun regio zullen ze voortaan elders moeten zoeken, want Red Market, de lowcostformule van Delhaize, houdt het voor bekeken. Bij de lancering in 2009 was het enseigne baanbrekend, maar wie er vandaag binnenstapt – u hebt nog hooguit drie weken – kijkt niet meer verbaasd op. Zo snel kan het gaan in de retailwereld. Al is dat niet negatief bedoeld: een heleboel concepten die Red Market als één van de eersten uittestte, zijn vandaag gemeengoed geworden. Waarvoor hulde. 

 

Digitaal virus


Een uitstapregeling werd overeengekomen bij Makro, waar werknemers van 55 jaar en ouder met brugpensioen mogen gaan zodat de keten zich ten volle kan concentreren op een nieuwe strategie, waarin onder andere feestartikelen de toon zullen bepalen. Hm, om nu meteen de polonaise in te zetten, lijkt het ons toch nog iets te vroeg.


Retailers die hier voorlopig nog niet weg zijn, slaan aan het innoveren, merken we. Zoals Carrefour, dat blitse digitale kiosken plaatst in alle hypermarkten en een deel van de markets. Klanten kunnen er gepersonaliseerde kortingbonnen of getrouwheidscheques afdrukken, het winkelplan raadplegen en suggesties doorgeven aan de winkelmanager. 


Chocoladefabrikant Guylian heeft het digitale virus eveneens te pakken en opent nu een eigen webshop in 32 landen tegelijk. Om voluit de concurrentie aan te gaan met supermarkten als Carrefour misschien? Nee, vooral om klanten een ruimer assortiment en meer informatie te kunnen bieden, luidt de officiële verklaring. 


En nog een nieuwe webshop is die van eFarmz, de online boerenmarkt die na Brussel en Wallonië ook Vlaanderen gaat aanpakken. De biowaren komen rechtstreeks van de boer, afhaalpunten zijn gepland in Antwerpen, Gent, Leuven en ‘ergens in West-Vlaanderen’, vernemen we. Intrigerend… 

 

Lucht verkopen


Moeten we het vandaag echt over politiek hebben? De overwinning van Donald Trump wordt door sommigen – niet in het minst door hemzelf – een ‘Brexit plus-plus-plus’ genoemd. Wie daar een mening over heeft, kan hier nog tot maandag deelnemen aan een poll over de mogelijke impact op de foodsector. 


Britse consumenten ondervinden intussen de eerste gevolgen van de Brexit aan den lijve, nu Toblerone besloten heeft om het gewicht van haar chocoladerepen te verlagen omdat de Britse pond devalueert. De geplande ingreep is geniaal in z’n eenvoud: er komt gewoon wat meer ruimte tussen de iconische driehoekjes. Lucht verkopen, noemen we dat. Maar het publiek is overduidelijk not amused met deze heimelijke prijsverhoging. Hoe zou u zelf zijn?

 

Een vriendelijk overnamebod


En dan zouden we de gebeurtenissen van vorig weekend haast vergeten. Een boze directeur van Colruyt beschuldigde de concullega’s van Albert Heijn onomwonden van leugens en bedrog. De snode Nederlanders zouden namelijk het jaarlijkse prijsonderzoek van Test-Aankoop manipuleren door de prijzen slechts zeer tijdelijk te verlagen en daarna weer drastisch te verhogen. Prompt deed Colruyt een vriendelijk overnamebod op de afdeling prijsopnames van de consumentenvereniging: liefst één miljoen euro hadden ze ervoor over, maar dat vond Ivo Mechels nog niet genoeg. 


Opmerkelijk aan de hele affaire vinden wij dat Albert Heijn blijkbaar wél weet wanneer de inspecteurs van Test-Aankoop langskomen, en Colruyt niet. Dat is toch sterk, nietwaar? Nee, laten we elkaar geen Jef noemen: àlle foodretailers slaan druk aan het sms’en en telefoneren zodra de eerste inspecteurs op het terrein gesignaleerd worden, teneinde nog snel enkele cijfers achter de komma aan te passen. Alleen heeft Albert Heijn dat dit jaar nét iets te opzichtig gedaan. Een typische beginnersfout, of typisch Nederlandse voortvarendheid? Geen nood, vanaf volgend jaar kunnen ze daarvoor te rade bij de ervaren collega’s van Delhaize. Als ze willen luisteren, tenminste. 


Tot slot nog een gratis leestip voor het verlengde weekend. Mensen die de foodtrends op de voet volgen, moeten eens een kijkje nemen in dit bijzonder mooi uitgevoerde rapport van de Britse supermarktketen Waitrose. Goed gedaan hé? Welke Belgische foodretailer neemt de handschoen op? Tot volgende week!

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.