Filet Pur – Zeg niet dat we het niet gezegd hebben | RetailDetail

Filet Pur – Zeg niet dat we het niet gezegd hebben

Filet Pur – Zeg niet dat we het niet gezegd hebben

Goed opgelet: we moeten u verwittigen. De Black Friday-editie van het weekoverzicht door RetailDetail Food bevat namelijk enkele gewichtige waarschuwingen. Opgepast, dus. 

 

Present in Gent 

De halve foodsector tekende deze week present in Gent, waar de jaarlijkse Horeca Expo plaatsvond. Dat is het grootste ‘all you can eat’-buffet van het land, weliswaar voorbehouden aan zelfverklaarde horecaprofessionals. Niets dan positivisme op de beurs, die dit jaar de invoering van de witte kassa vierde onder het motto ‘We love it when you like it’. 

 

RetailDetail Food was er ook, onder andere om er een debat te becommentariëren over de toekomst van de foodservicegroothandel. Daar sloeg de vrolijke stemming toch een beetje om, aangezien niemand minder dan de gevreesde VRT-journalist Lieven Verstraete de moderator bleek. Een man met kennis van zaken, want zijn vrouw baat een koffiebar uit in Brugge. In zijn gekende vlijmscherpe interviewstijl fileerde hij de deelnemers. “U bent gewoon niet meer relevant”, wierp hij ISPC-baas Ivan Sabbe voor de voeten. Die kleurde prompt wit van woede en blauw van ergernis, en dat beterde niet toen ondergetekende schetste hoe groothandelaars in de retail allang uitgestorven zijn als waren het Westelijke Zwarte Neushoorns (niet meer gesignaleerd sinds 2006). Het was nochtans niet kwaad bedoeld, slechts een voorzichtige waarschuwing. 

 

Dure lucht

Brexit, het vervolgverhaal: na Toblerone heeft nu ook Maltesers besloten om zijn verpakkingen in het VK te laten krimpen, kwestie van de stijgende kosten te compenseren. Nu dachten wij dat Maltesers toch al voornamelijk uit lucht bestonden, niet? Bovendien: producent Mars verlaagde het gewicht al maanden geleden stiekem van 121 gram naar 103 gram en pas recent kwamen de Britten er achter. Ze zitten daar gewoon te suffen dus, wat meteen verklaart hoe een hansworst als Nigel Farage een heel volk in de luren kon leggen. We gaan die verpakkingen de komende maanden toch goed in het oog houden, want een verwittigde consument…  Overigens, een verband is er niet, maar in België heeft Mars een nieuw managementteam, dat voortaan geleid wordt door een Fransman.

 

De aarde warmt op, maar de wereld wordt killer, hoorden we onlangs in een liedje. Die zat. Net nu Donald Trump de CO2-uitstoot naar ongekende hoogten wenst te stuwen, gaat de voedingsindustrie dan maar het klimaat redden. Dat is in elk geval het goede voornemen van bedrijven als Unilever, Danone, Mars, Kellogg’s en General Mills: zij hebben hun steun uitgesproken voor het klimaatakkoord dat recent in Parijs werd bereikt en ze maken zich sterk dat ze samen de uitstoot in de landbouwsector kunnen aanpakken

 

Slakken of salmonella

Ook de retailsector laat zich niet onbetuigd: de mandarijntjes uit Spanje komen voortaan per trein naar ons land, in opdracht van onder andere Colruyt, Albert Heijn, Edeka, Plus en Sligro. Op die manier zouden ze wel 70% CO2-uitstoot besparen in vergelijking met wegtransport. 

 

Let intussen toch een beetje op wat u eet: voorverpakte sla kan voedselvergiftiging veroorzaken omdat die vochtige plastic zak een ideale broedplaats blijkt voor de salmonellabacterie. Niet-voorverpakte sla kan slakken en insecten bevatten, maar die zijn niet dodelijk. Aan u de keuze. 

 

Van sla naar tomaten: dat is een evident bruggetje. De Italiaanse producent van tomatenproducten Mutti wordt een beetje Belgisch nu investeringsfonds Verlinvest een participatie van 24,5% heeft genomen in het bedrijf. Het is de bedoeling om met dat geld de internationale groei te versnellen en nieuwe producten te ontwikkelen. Bij Elvea zijn ze gewaarschuwd. 

 

Cocktails en mocktails

Dit weekend vieren we voor de zevende keer de Dag van de Drankenhandelaar. Nu ja, eigenlijk zijn dat drie dagen. De 68 drinkcenters aangesloten bij FeBeD, de organisatie van Belgische Drankenhandelaars, pakken uit met promoties en degustaties. Tegelijk luiden ze feestelijk de start in van de nationale Bobcampagne. U bent - nogmaals - verwittigd. 

 

We zouden er een pint op kunnen drinken, maar dan geen Hoegaarden: het witbier valt uit de gratie van de consument en dus ook die van AB InBev, dat wel wat beters te doen heeft dan in slappe losers te investeren. Alcoholvrij is de toekomst, en Hoegaarden is niet langer een prioriteit. 

 

Wie toch iets sterkers wil, kan terecht bij Coca-Cola, dat zijn portfolio sterkedrank verder uitbouwt met gins, likeuren en whisky’s. Zo zijn ze daar helemaal klaar om binnenkort kant-en-klare Cuba Libre te commercialiseren. Tot nu toe moeten we het immers doen met mocktails van FÏNLEY. Al zijn die ook wel sympathiek, zoals hun advertentie in RetailDetail Food bewijst.

 

Nieuwe stadswinkels

Is er iemand onder onze lezers die op een heldere manier kan uitleggen wat die fel gehypte blockchaintechnologie nu precies inhoudt? U mag ons bellen. Bij Walmart weten ze het wél: daar gaan ze blockchain gebruiken om de traceerbaarheid en de voedselveiligheid te verbeteren. We zijn razend benieuwd. 

 

Bij Lidl zitten ze nooit om een stunt verlegen, dat weet u. Ook deze week was het prijs: de discounter opende de pop-upwinkel #LidlSki in de hippe Brusselse Dansaertstraat, een initiatief dat de nieuwe skicollectie in de kijker zet. Geen enkel item kost meer dan 55 euro, benadrukt de retailer. Terwijl je in die hele winkelstraat waarschijnlijk niks vindt dat minder dan 55 euro kost, tenzij een kop koffie. 

 

Stadswinkels zijn in opmars en verschillende retailers ontwikkelen nieuwe concepten. Zo ook Auchan, dat in Parijs een eerste vestiging van MyAuchan opende: een winkel met een eethoek, een sinaasappelpers, een koffieautomaat, een waterfontein, een magnetron en de onmisbaarste aller levensbehoeften: gratis wifi. 

 

Snelheidsrecord

Diepvriesketen Picard innoveert ook, en wel met een snackbarconcept waar gehaaste mensen de diepgevroren lekkernijen meteen kunnen opwarmen in de magnetron om die dan ter plaatse te verorberen. Hun fameuze moelleux au chocolat is al klaar in 35 seconden. Maar het zou zonde zijn om hem even snel op te eten, uiteraard. 

 

Over snelheid gesproken: het record van de week gaat naar Delhaize, dat in samenwerking met winkelbouwer Stamhuis een hele supermarkt renoveerde op amper twee weken tijd. Waarvoor onze felicitaties.

 

Tot slot nog een laatste waarschuwing: maak een beetje voort met uw Black Friday en Cyber Monday aankopen. Binnen een week begint in ons land immers de sperperiode. Mensen die daarna nog ingaan op verleidelijke aanbiedingen van hippe webshops, begeven zich dus zonder meer in de illegaliteit. Zeg niet dat u het niet wist. En tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.