Filet Pur: Blije biggen, boze haaien | RetailDetail

Filet Pur: Blije biggen, boze haaien

Filet Pur: Blije biggen, boze haaien
Shutterstock

Waarom willen multinationals en investeerders af van enkele van hun mooiste merken? Wie verlost E-nummers van hun imagoprobleem? Dat en veel meer achterhalen we in het vrolijke maar daarom niet minder relevante weekoverzicht van RetailDetail Food. 

Telegenieke varkentjes

Maar eerst dit. Het is niet goed gesteld met het slagersvak in ons land: sinds 2002 is het vleesverbruik met meer dan een kwart gedaald. Slagers zien zich tot hun eigen afschuw genoodzaakt om visschotels en groenteburgers te gaan verkopen, als ze willen overleven. Ja, het is een harde wereld. Allemaal de schuld van die verdomde Dagen zonder vlees? Laten we wel wezen: die sensibiliseringsactie bestaat nog niet zo lang. We beleven een fundamentele en structurele verschuiving in ons consumptiegedrag. 

 

Bovendien heeft de vleesindustrie de afgelopen tijd meer dan een duit in het zakje gedaan om zichzelf in diskrediet te brengen, nietwaar? Om hun eigen ruiten in te gooien, hebben ze Gaia niet nodig: wat ze zelf doen, doen ze immers beter. Maar toegegeven, de varkentjes die we gisteren op het nieuws te zien kregen vanuit Tielt, oogden wel erg goedgehumeurd en telegeniek. Ongetwijfeld het resultaat van de empathische begeleiding door gediplomeerde dierenleedexperten. Zie je wel!

 

Financiële haaien

Je zou denken dat mensen in deze omstandigheden meer groenten en fruit gaan eten, maar ook in die sector beweegt er één en ander. De groente- en fruitveilingen BelOrta en Coöperatie Hoogstraten zijn namelijk fusiegesprekken gestart en dat is meestal geen symptoom van grote luxe. Als u weet dat BelOrta zelf al het resultaat is van de fusies van Mechelse Veilingen, Brava, Greenpartners, Veiling Borgloon en Veiling Haspengouw, dan zult u begrijpen dat er nog maar weinig veilingen overblijven. Er is al vaker geopperd dat veilingen een voorbijgestreefd zakenmodel hanteren, maar wij houden ons strikt aan de feiten. 

 

En de feiten wijzen erop dat er een grote uitverkoop aan de gang is in FMCG-land: de ene producent na de andere wil af van zijn minder rendabele merken. Geld moet opbrengen, de rest is van geen tel: wie zijn merkportfolio wenst aan te vullen met enkele mooie margarinemerken, kan vanaf nu dus aankloppen bij Unilever, dat dan toch zwicht onder de toenemende vraatzucht van financiële haaien en daarom Becel, Planta & co in promotie plaatst. Amper groeiverwachting in deze markt, maar wel nog steeds flinke volumes en interessante marges, laten we ons vertellen.

 

Dat is ‘m!

Timing is alles in het leven, dat weet u ook. Zo kan het geen toeval zijn dat durfkapitalist CVC Capital net in deze periode de producent van Devos Lemmens sauzen in de etalage zet: het barbecueseizoen staat voor de deur, wat de verkoop van Tartaar en Andalouse tot ongekende hoogten zal brengen – en dus ook de verkoopprijs van Continental Foods. Jaja, dat is ‘m! We kunnen maar hopen dat het iconische Belgische merk in goede handen terecht komt. Trouwens, ook Reckitt Benckiser overweegt om z’n sauzenbusiness van de hand te doen. French’s is een soort Amerikaanse tegenhanger van Continental Foods, dus wie een wereldheerschappij in mayo en mosterd ambieert: ’t is het moment!

 

Bovendien heeft de groep SCA besloten om zijn consumentenmerken (Tena, Edet, Okay, Demak’Up, Libresse…) onder te brengen in een nieuw, zelfstandig bedrijf dat luistert naar de welluidende naam Essity, naar het schijnt een samentrekking van ‘essentials’ en ‘necessities’. Daar zijn enkele consultants en copywriters maanden zoet mee geweest. Zo’n verzelfstandiging wijst doorgaans op één van twee dingen: ofwel gaat Essity op rooftocht, ofwel wordt het zelf een overnameprooi. Wait and see…

 

E-nummers

Carrefour gaat een zestigtal E-nummers (doorgaans kleurstoffen en bewaarmiddelen) bannen uit zijn huismerkproducten. De consument vertrouwt geen E’s, zo blijkt. Wat een beetje vreemd is, aangezien die E’s precies door Europa in het leven werden geroepen om de nodige controle te behouden over het gebruikt van additieven. De E is eigenlijk een garantie van kwaliteit en veiligheid, maar ze heeft haar imago tegen en dus moet ze weg, ondanks protest van geleerde professoren in de krant. Supermarken zijn ook maar populisten, uiteindelijk. 

 

Waar dienen nachtwinkels eigenlijk voor? Doorgaans niet om de hardwerkende burger ook na de uren nog te voorzien van een evenwichtige maaltijd. Nee, hun core business is toch vooral de distributie van legale drugs als tabak en alcohol, waarop de staat hoge accijnzen heft. Dat moeten ze wel op een nette manier doen, vindt Minister van Economie Kris Peeters, die verontwaardigd is over een rapport van de Economische Inspectie, waaruit blijkt dat nachtwinkels zich niet houden aan de openingstijden. Tja, in Pakistan kennen ze nu eenmaal geen zomeruur. Is dat dan zo erg? Maar Peeters voelt zich uiteraard betrokken partij nu hij naar nachtwinkelparadijs Antwerpen verhuist.

 

Leve Albert Heijn

Geen Filet Pur zonder vermelding van Albert Heijn, daar houden we ons aan. RetailDetail had in 2011 immers de scoop over de opening van de eerste Vlaamse winkel, in Brasschaat, en daarna liep het een beetje uit de hand. Jawel, deze website heeft zijn doorbraak dus mede te danken aan de Hollandse keten, en daar zijn we erkentelijk voor. 

 

De aanstokers van het eerste uur, broer en zus Van Ende, zitten niet stil en openen binnenkort hun derde franchisewinkel, in Sint-Niklaas. Pal in het marktgebied van een Delhaize supermarkt uiteraard, want AH blijft trouw aan de strategie van de begindagen, fusie of niet. Dat Albert Heijn zijn nieuwe winkels nu steevast toevertrouwt aan bestaande franchisenemers (zie ook: Peeters-Govers in Wemmel) is slim gezien: het beperkt het aantal gesprekspartners wanneer er in 2019 moet onderhandeld over de verdere toekomst van het uithangbord Albert Heijn in ons land.

 

Was eens een kip

Je zou denken dat miljardairs geen behoefte hebben aan een kleine bijverdienste nu en dan, maar dat is dan buiten multimiljardair Warren Buffett gerekend. Die heeft een akkoord gesloten met Coca-Cola in China, alwaar zijn afbeelding (een karikatuur, eigenlijk) voortaan prijkt op de blikken Cherry Coke, zijn lievelingsdrankje. Een lucratieve licentiedeal? Niks van, zegt Buffett, ik ontvang er geen yuan voor en het gaat om een beperkte editie. De man is uiteraard wel grootaandeelhouder van Coca-Cola en weet dus waarvoor hij het doet.  

 

Tot slot wijzen we u op de geniale uitvinding van een Israëlische student die ons tijd en energie wil helpen besparen door de ontwikkeling van bereide maaltijden om op te warmen in de wasmachine. Een variant op de sous-vide methode, eigenlijk: de ingrediënten zitten in vacuümgetrokken zakjes die je bij je ondergoed of sokken stopt. Om je stukje kipfilet te garen gebruik je het kookwasprogramma en voor groenten volstaat het programma katoen. De grapjas voorziet op z’n producten etiketten met hetzelfde design als de bekende wasinstructies in onze kledij. Smakelijk alvast en tot volgende week!

 

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.