Filet Pur: Een geniaal tactisch rampenplan | RetailDetail

Filet Pur: Een geniaal tactisch rampenplan

Filet Pur: Een geniaal tactisch rampenplan
Shutterstock.com

De toekomst van de foodsector zit in een zak, niet in een doos. En smaakt naar de zee. Inderdaad, brugdagen tellen niet bij RetailDetail Food. Hier is dan ook ons korte maar daarom niet minder urgente FMCG-weekoverzicht!

 

Deuren dicht

“Als de directie geen winkels sluit, dan doen we het zelf wel”, moeten de medewerkers van Groupe Mestdagh gedacht hebben na de aankondiging van het best ingrijpende herstructureringsplan. Waarop de centrale werd geblokkeerd en de meeste winkeldeuren dicht bleven. In Charleroi weten ze wat staken is, uiteraard. De militanten werden bovendien niet bepaald gerustgesteld na het lezen van speculaties over de ware bedoelingen van de familie Mestdagh: die zou na de herstructurering haar boeltje aan Carrefour willen verkopen. Alsof ze daar geld teveel hebben.
 

In elk geval inspireerden de acties ook de collega’s bij Carrefour Belgium, die uit onvrede met de vorderingen van de gesprekken over het sociaal plan geheel spontaan enkele hypermarkten dichthielden. Of had dat misschien te maken met de opening van een geheel automatisch afhaalpunt in Waterloo? Binnenkort heeft Carrefour helemaal geen medewerkers meer nodig. Dan kunnen ze ook het werk niet meer neerleggen. Slim!

 

Fundamentele fout

Toch lag het niet aan deze stakingen dat Delhaize trots kon uitpakken met mooie groeicijfers. Nee, die hadden alles te maken met het nieuwe commerciële project en helemaal niks met het feit dat Lidl en Carrefour in het eerste kwartaal maar bitter weinig weerstand boden. Uiteraard. Interessant: voor het eerst kregen we een inkijk in de e-commerce cijfers van Ahold Delhaize, aangezien online een prioriteit is voor de groep. Daaruit leren we dat de webshop delhaize.be zo’n 12 miljoen euro omzette van januari tot maart. Als je weet dat Colruyt recent sprak van een onlineomzet van 350 miljoen euro op jaarbasis, waarvan het leeuwendeel via Collect & Go, dan begrijp je dat een serieuze inhaalrace zich opdringt. 
 

Intussen blijven de fusiepartners geloven in het potentieel van maaltijdboxen. Het is te zeggen, bij Albert Heijn hebben ze een fundamentele fout ontdekt in het businessmodel: ze verkopen hun maaltijden daarom voortaan in een zak in plaats van een doos. Een wereld van verschil! Dat geheimpje hebben ze echter nog niet verklapt aan de collega’s van Delhaize, die dan maar de dozen van HelloFresh in de rekken leggen. U leest het goed: de supermarktketen gaat nu dus zelf reclame voeren voor een bedrijf dat supermarkten overbodig wil maken. Er zit ongetwijfeld een geniaal en sluw tactisch plan achter die beslissing, maar de details ervan hebben we nog niet kunnen achterhalen. We houden u op de hoogte!

 

Dolle pret

Delhaize kwam nog op een andere manier in het nieuws deze week: de retailer gaat de plastic zakjes aan de afdeling groenten en fruit vervangen door katoenen exemplaren die in de wasmachine kunnen voor hergebruik. Albert Heijn gaat in Nederland hetzelfde doen, trouwens. Ja, de fusiepartners beginnen elkaar steeds beter te verstaan.
 

Ongetwijfeld kan het initiatief rekenen op de goedkeuring van Vlaams milieuminister Joke Schauvliege, die haar strijd tegen de afvalberg opvoert met een heus verpakkingsplan. Of is het een rampenplan? Het plan moet alleszins niet op de goedkeuring rekenen van de foodretailsector, want het invoeren van 25 cent statiegeld op plastic flesjes en blikjes is één van de speerpunten, naast een verbod op plastic zakjes en een dikke factuur voor de verpakkingsbranche. Nu, we zijn nog lang niet zo ver, want de Vlaamse coalitiepartners zijn het naar goede gewoonte hartsgrondig oneens over deze kwestie. En dan moeten we nog afwachten of Wallonië en Brussel niet met een ander briljant idee op de proppen komen. Of met een ander statiegeldbedrag, zodat we met ons leeggoed kunnen gaan shoppen over de gemeenschapsgrenzen heen. Wordt dolle pret!

 

Ouderwets nieuw

Terwijl supermarkten stuk voor stuk worstelen met dalende prijzen en krimpende marges, demonstreren de bankiers van AB InBev hoe het wél moet: minder verkopen, maar voor meer geld. Zo eenvoudig kan het zijn. Carlos Brito heeft destijds goed opgelet tijdens de lessen economie en wordt daar nu voor beloond. Zie je wel? Ook bij Nestlé kunnen ze rekenen. Liefst zes miljard euro tellen ze neer voor een deal die hen toelaat de producten van Starbucks te gaan verkopen. Analisten hebben al uitgevogeld dat ze die investering in drie jaar tijd kunnen terugverdienen. Kassa! Maar ook voor de Amerikaanse koffieketen, uiteraard.
 

Bij Danone zijn ze tot het besef gekomen dat een strategie die het yoghurtverbruik jaar na jaar doet dalen, op langere termijn eigenlijk niet houdbaar is. Dus gooien ze het roer drastisch om: Belgen moeten niet minder, maar juist méér yoghurt gaan eten, zo blijkt na diepgaand marktonderzoek. Dit nieuwe inzicht veroorzaakte een golf van euforie bij de zuivelfabrikant, die meteen besloot om alle recepten en verpakkingen aan te passen, met als kroon op het werk een nieuwe, volstrekt ouderwetse volle yoghurt in een hip retrojasje. Onder het motto ‘in het verleden was de toekomst beter’. Of zoiets.

 

Op het strand

Hoewel, niet yoghurt is het voedsel van de toekomst, wel zeewier. Dat is nu blijkbaar ook wetenschappelijk aangetoond. En het goede nieuws is, dat onze eigen Noordzee een prima kweekvijver (sic) zou zijn voor heerlijk zilte gewassen als wakame, suikerwier, blaaswier, zee-eik, zee-sla, dulse, nori en Iers mos. Die namen hebben niet zelf verzonnen, voor alle duidelijkheid. Jef Colruyt is een believer en heeft z’n perceeltjes al gereserveerd. Valt immers prima te combineren met windmolenparken, en met meditatiesessies op het strand.
 

En als u me nu wil excuseren? Finley, dat zogenaamd volwassen frisdrankmerk van Coca-Cola, opent hier om de hoek vandaag een heuse Finley Flagship Bar waar ze elke vrijdag een gezellige afterwork apero gaan organiseren, met cocktailworkshops en al. Hoort u me al komen? Ik ben al weg! Tot volgende week!

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.