Filet Pur: Vechten om maagaandeel | RetailDetail

Filet Pur: Het gevecht om uw maag

Filet Pur: Het gevecht om uw maag

Wat afgelopen week alweer bleek: we hebben geen tijd meer om te shoppen, om te koken, om te eten… Heeft u dan wel tijd om op de hoogte te blijven van het belangrijkste foodretailnieuws? Jazeker, dankzij het handige weekoverzicht van RetailDetail Food!

 

Daten in de supermarkt


Ondanks dat fameuze loonakkoord heeft de consument toch altijd één zekerheid: het leven blijft maar duurder worden. Dat gaan shoppers vanaf maart ook merken op de afdeling groenten en fruit. Niet omdat er plots een schaarste zit aan te komen voor appels en paprika’s, wel omdat we zullen moeten betalen voor de zakjes waarin we ze op de weegschaal leggen. Zeven supermarktketens gaan namelijk testen of er een toekomst is voor duurzame, herbruikbare en wasbare zakjes. En u raadt het al: die zijn niet gratis…


Het is toch schandalig, volgens sommigen: opnieuw worden door deze maatregel alleenstaanden het zwaarst getroffen. Want of je nu één tomaat of een hele kilo in dat zakje stopt, de bijkomende kost blijft dezelfde. En singles worden nu al systematisch benadeeld in de supermarkt volgens Vlaams parlementslid Rob Beenders, die berekende dat kleine porties onevenredig duurder zijn dan familieverpakkingen. Tja, wat anders kan de sector daarop antwoorden dan ‘it’s the economy, stupid?’ Bovendien is de supermarkt een uitgelezen plek om te daten – wat er in je karretje ligt vertelt veel over wie je bent. Die Rob moet dus gewoon wat beter z’n best doen, om er op z’n voordeligst uit te zien als hij gaat winkelen. Dan zal het niet lang meer duren. Zo. 
 

Grote uitverkoop


Carrefour Belgium was weer bijzonder goed op dreef afgelopen week. De retailer gaat negen vestigingen overnemen van de Kempense keten Tecno, om ze om te bouwen tot Carrefour express winkels. Voor wie niet in de Kempen woont: Tecno is een lokaal familiebedrijf met een meer dan honderdjarige geschiedenis, maar waarvan het twijfelachtig is of de toekomst nog honderd jaar in petto heeft. Het winkelaantal is over de afgelopen 15 jaar namelijk drastisch gedaald – er blijven er nu geen veertig meer over. Is de grote uitverkoop begonnen?  


Voor mensen die te lui zijn om naar de winkel te gaan, start Carrefour deze week een test met de app bringr van bpost. Die app zorgt ervoor dat uw boodschappen aan huis worden geleverd door privékoeriers, een beetje naar het voorbeeld van Uber en Instacart. Bestellingen bij express worden zelfs binnen de twee uur afgeleverd. Ook gaat Carrefour dit jaar honderd bijkomende ‘drive’ afhaalpunten openen. 
 

Strijd om maagaandeel


Hey, maar wacht eens even: volop inzetten op e-commerce en intussen nog steeds fysieke winkels blijven toevoegen? Echt, wij vragen ons soms af hoe lang dat gaat blijven duren. Zeker als je bedenkt dat Belgen steeds minder vaak koken en zich liever laten bedienen op restaurant. Of maaltijden aan huis laten leveren door bezorgdiensten, zoals Takeaway.com (bij ons bekend als pizza.be) dat zopas een sterk vierde kwartaal neerzette. Jawel, de strijd om marktaandeel wordt een gevecht om maagaandeel. Be prepared!


Dat weten ze nergens beter dan bij Colruyt, dat daarom besloot om een echte maagvuller op de markt te brengen, na een grondig ontwikkelingstraject: de drinkmaaltijd Boni Appetit is volgens de retailer gezond en voedzaam en stilt snel de honger, zodat consumenten niet langer naar ongezonde snackrepen hoeven te grijpen als tussendoortje. Want mensen hebben geen tijd meer om deftig te eten. Hola, gaan ze dan wel tijd vinden om bij Colruyt te shoppen? Merk overigens op dat Colruyt, de retailer die zich altijd profileerde als een verkoper van A-merken, steeds nadrukkelijker investeert in een innoverende private label strategie. Daar gaan we nog meer van horen, let op mijn woorden. 
 

Gevaarlijke choco


Het zal je maar overkomen. Ferrero lag al onder vuur wegens het produceren van al te smakelijke lekkernijen, die zo verleidelijk zijn dat consumenten onmogelijk maat kunnen houden, en daardoor dus ook niet lang dezelfde broeksmaat kunnen aanhouden. Daar bovenop werd de snoepfabrikant deze week nog eens geconfronteerd met enkele bijzonder verontrustende krantenkoppen


Wat er precies aan de hand is? Volgens de Europese voedselveiligheidsautoriteit EFSA zou palmolie na verhitting mogelijk het risico op kanker vergroten. En laat Nutella nu net boordevol palmolie zitten. Nochtans beweren de ingenieurs van Ferrero dat hun productieproces 100% veilig is. Die bewering volstaat alvast niet voor enkele Italiaanse supermarktketens, die de choco uit voorzorg uit de rekken nemen. Van je landgenoten moet je het hebben. 
 

Opgelet: gasvorming


Vorige week publiceerden we al een artikel over de slimme koelkasten die op de Amerikaanse technologiebeurs CES werden voorgesteld, en die op termijn wel eens een reële impact zouden kunnen hebben op foodretail. Een innovatie die we u deze week zeker niet willen onthouden is de Aire, een persoonlijke ademtester die kan voorspellen of bepaalde voedingsstoffen al dan niet gasvorming zullen veroorzaken in uw spijsverteringssysteem. Burps


Jawel, op basis van uw adem helpt de app om de voedingsstoffen te selecteren die het meest compatibel zijn met uw maag en darmen. Dat schijnt namelijk voor iedereen verschillend te zijn. Een impact op foodretail verwachten we niet meteen, maar het samenleven met uw medemensen kan er een stuk aangenamer door worden, denken we, onder het motto ‘maak van uw scheet geen donderslag’. Tot volgende week! 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.