Filet Pur: Korte metten met gourmetten | RetailDetail

Filet Pur: Korte metten met gourmetten

Filet Pur: Korte metten met gourmetten

Goedkope gourmetschotels, vegetarische pensen en blonde bimbo’s: het was weer een foodweek om van te snoepen, hoor. Hier is RetailDetail Food met het laatste nieuwsoverzicht van het jaar. 

 

Stop vergourmetting


Hebben de inkopers van onze supermarktketens zich een beetje misrekend, deze eindejaarsperiode? Je zou het gaan vermoeden, want ondanks toch wel succesvolle kerstverkopen vliegen de gratis champagneflessen, oesters en gourmetschotels ons deze week om de oren. Een kwalijke trend trouwens, dat gourmetten. Een smakeloze prefab oplossing voor mensen die niet kunnen koken. Of gewoon aartslui zijn, dat kan ook. Maar als je zelfs met Kerst of oud en nieuw geen uur in de keuken wil doorbrengen, wanneer dan wel? Hierbij lanceer ik dan ook een warme oproep: stop de vergourmetting van onze feesttafels en zet de mensen opnieuw deftige kost voor, alstublieft. Steun het verzet tegen gourmet! 


Nu goed, luie mensen laten ook weleens een maaltijd uit het restaurant bezorgen, en dan staan ze bij Deliveroo paraat. Meer zelfs, Deliveroo gaat eigen keukens openen in regio’s waar het horeca-aanbod tegenvalt. Jawel, naar analogie met het verschijnsel ‘dark stores’ (die click & collect punten aanleveren) krijgen we nu dus ook ‘dark kitchens’.  Die wil Deliveroo onderbrengen in containers meer bepaald. Hm, dat doet ons ergens aan denken. Ach, imitatie is het grootste compliment, zegt men weleens. Dus als naast Carrefour en Albert Heijn nu ook Delhaize met een eigen maaltijdbox begint, dan nemen deze retailers eigenlijk openlijk hun petje af voor HelloFresh, zie ik dat goed? 

 

Blonde bimbo


Voor Lidl eindigt het jaar alvast in schoonheid. De discounter zal voor het eerst een zakencijfer realiseren dat groter is dan dat van de aartsrivalen van Aldi Nord en Süd bij elkaar opgeteld, waarvoor proficiat. Om de non-food omzet nog verder op te krikken, schrikt Lidl niet terug voor drastische maatregelen. Want waarom zouden ze anders een samenwerking aangaan met een blonde bimbo die enkel beroemd werd door een gelekt smartphonefilmpje van dubieuze kwaliteit? We hebben het over haarverzorgingsproducten van Paris Hilton, onder het motto ‘For stars like you’. Als dat maar goed afloopt… 


Creatieve marketing is overigens ook onze land- en tuinbouwsector niet vreemd. Om de verkoop van Conférenceperen in India te promoten, ging veiling Belorta in zee met een populaire Indiase Bollywoodacteur, een toffe peer die de vrucht aanprijst als een gezond tussendoortje. Dat die peren een goeie maand onderweg zijn en dus bepaald geen kleine voetafdruk achterlaten, daarover wordt uiteraard met geen woord gerept. 

 

Vegetarische pensen


En over creativiteit gesproken: fabrikanten van vegetarische producten dienen dringend aan het brainstormen te slaan, als het afhangt van Duits minister van landbouw Christian Schmidt. Het moet immers gedaan zijn met benamingen als vegetarische worst, vegetarische schnitzel of vegetarische pens. Als het geen vlees is, mag het ook geen vlees heten, want dat zou misleiding zijn van de vegetarische medemens


Vreemde redenering: de grote meerderheid van de kopers van vleesvervangers zijn immers geen vegetariërs maar wel flexitariërs op zoek naar variatie. Voor hen is de drempel naar vegetarische frikandellen lager dan die naar tofu. Schmidt heeft echter een nauwelijks verborgen agenda. Zijn ware ambitie is om de varkensvleesconsumptie weer op te krikken middels een ‘Schweinefleischpflicht’ (sic!) voor de Duitse scholen, die immers steeds vaker varkensvlees van het menu schrappen, uit vrees voor problemen met bepaalde religieuze overtuigingen. Het staat in de krant, dus het is echt waar.

 

Melige muziek


Want het is niet omdat er in de laatste week van het jaar weinig nieuws is, dat we het zelf gaan verzinnen. We kunnen het niet genoeg benadrukken: Filet Pur is géén fictierubriek. Dus als we u nu vertellen dat er een app bestaat die je humeur herkent op basis van je gelaatsuitdrukking en die vervolgens de gepaste voeding zal adviseren om je wat op te vrolijken of rustiger te maken, dan is dat gewoon wààr. Het zou me trouwens goed uitkomen soms, thuis, om te weten wat ik best op tafel zet. 


Inderdaad, emoties hebben een sterke impact op wat je smaakt en ruikt. Nu blijkt bijvoorbeeld dat muziek de smaakbeleving van chocolade beïnvloedt: wie ‘romige’ muziek te horen krijgt, beoordeelt pure (Belgische!) chocolade als zoeter. Wat ze met romige muziek bedoelen, is ons een wetenschappelijk raadsel. Ze hebben die proefpersonen toch niet zomaar blootgesteld aan André Rieu, mogen we hopen? Per slot van rekening bestaat er nog zoiets als mensenrechten, dachten we. Vrijwilligers kunnen hier overigens zelf de test doen


Niemand minder dan onze topchocolatier Dominique Persoone werkte aan het internationale onderzoek mee. Die man werd ooit de Mozart van de chocolade genoemd, verschijnt al eens graag op Tomorrowland en liet The Rolling Stones chocolade snuiven. Maar melige muziek? Daar doet hij niet aan. Net als ondergetekende. Een fijn uiteinde gewenst en tot volgend jaar!

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.