Filet Pur: Liefde en oorlog in de supermarkt

Filet Pur: Liefde en oorlog in de supermarkt

Flink wat fijne feestjes in de fmcg-sector afgelopen week, maar ook ronduit misdadige praktijken. En toch: de liefde overwint uiteindelijk alles. Hoe? Dat lees je in het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food


Marathonman


Reporter in de foodsector, het is een zwaar beroep. Hollen van het ene feestje naar het andere, dat was een deel van onze opdracht deze week. Zo mochten we de aftrap bijwonen van de festiviteiten voor het jubeljaar van Delhaize, dat z’n 150ste verjaardag viert. We kregen daarbij het halve traiteursassortiment van de retailer te proeven: exquise gedroogde ham, salami met truffel, hummus met geroosterde pompoen, in gin gemarineerde zalm, Japanse soepjes… 


Van de drank zijn we wijselijk afgebleven maar we vragen ons toch af hoe Denis Knoops zo strak kan blijven ogen met al die verleidingen dagelijks binnen handbereik. Enfin, we kennen het antwoord: heuse marathons loopt die man, want anders loopt het mis. Zoals bij sommige van z’n medewerkers, zou een slecht karakter kunnen opmerken, maar zo zijn wij niet.  
 

Koninklijk bezoek


Delhaize had trouwens nog een tweede reden om te vieren: eindelijk komt de verkoop op gang van die fameuze 13 winkels die het samen met Ahold moet verkopen om de fusie te mogen afronden in ons land. De eerste vijf gingen aan knalprijzen de deur uit richting Lidl en Tanger. Voor de volgende acht suggereren we een 1+1 promotie: werkt altijd. 


Al had de timing van het feestje wel beter gekund. Terwijl Delhaize de pers ontving in hellhole Molenbeek, vierden de peperkoekbakkers van Vondelmolen eveneens hun 150ste verjaardag, in het lieflijke Lebbeke, waar niemand minder dan Zijne Majesteit de Koning de productiesite kwam bezoeken. Vermoedelijk waren de hapjes daar eveneens van uitstekende kwaliteit, maar we kunnen moeilijk op twee plaatsen tegelijk zijn. 
 

Eénarmige bandiet


Dat werd ’s avonds dan weer ruimschoots goedgemaakt door de brigade van de Chef van het Jaar, Tim Boury, die zichzelf overtrof op de lanceringsparty van de nieuwe FÏnley campagne, starring Cath Luyten (en voor de Franstalige vrienden: Sandrine Dans). Het was me daar een hippe bedoening van jewelste en als de vele selfies, de sfeerbeelden en de vrolijke filmpjes van dat event uw tijdlijn nog niet bereikt hebben, dan betekent dat gewoon dat u de verkeerde blogs leest. Of dat u géén blogs leest, maar dat durven we nauwelijks te insinueren. FÏnley, een Belgische ontwikkeling, breidt z’n territorium nu trouwens uit naar Nederland. Proficiat!


Minder redenen om te feesten hadden ze bij Makro, waar donderdag spontane stakingen uitbraken wegens onvrede met het herstructureringsproces. Ook bij Carrefour was het hommeles. De retailer werd tot de orde geroepen door de Kansspelcommissie, wegens het zonder vergunning installeren van verslavende gokmachines in z’n hypermarkten. U heeft ze ongetwijfeld ook gezien, de schrijnende beelden van klanten die wegens uitputting en dehydratatie door de hulpdiensten moesten worden gerepatrieerd omdat ze bij die éénarmige bandieten niet weg te slaan waren? Welaan dan!
 

Druk in Libramont


De collega’s van Groupe Mestdagh laten het intussen niet aan hun hart komen en zetten hun groeistrategie ongestoord verder. Ze openden deze week hun eerste Carrefour market vestiging in de provincie Luxemburg. Per slot van rekening hadden de inwoners van Libramont tot nu toe slechts de keuze uit Aldi, Lidl, Colruyt, Delhaize en Intermarché, wat uiteraard ruim onvoldoende is voor een gemeente met wel 11.000 inwoners. 


Zin in een koekje? Bij het management van Lotus Bakeries organiseerde men een stoelendans, na de komst van een nieuwe CFO. De oorzaak van de commotie situeert zich in de relationele sfeer, wat niet onlogisch is, want: Lotus, daar zit liefde in, nietwaar? 


Wie zich om gezondheidsredenen zou afwenden van de speculoosjes om zich tot de biologische groenten te bekeren, is eraan voor de moeite. Bio is helemaal niet gezonder, zegt de wetenschap. Er zijn zelfs ernstige aanwijzingen dat conventionele landbouw beter is voor het milieu. Wél is het voor zowel milieu als gezondheid beter om plantaardig te eten, zo blijkt. Laat de frieten en de chips dus maar aanrukken – op voorwaarde dat ze in plantaardige olie gebakken zijn, tenminste. In Wallonië hebben ze trouwens zonet een aardappel ontwikkeld die perfect is voor het produceren van chips. Jawel, daar leggen ze de prioriteiten waar ze horen te liggen!
 

L’amour, toujours


Merkfabrikanten als Iglo, Ferrero en Coca-Cola kregen de afgelopen week een dikke middenvinger vanuit het oosten van Europa. Volgens consumentenorganisaties aldaar verkopen ze oneetbare brol vol brak water en chemicaliën terwijl wij in het westen onder dezelfde merknamen varianten voorgeschoteld krijgen die een streling zijn voor de smaakpapillen en een ware zegen voor onze organen. Of het protest steek houdt is twijfelachtig: rommel verkopen is nu eenmaal niet illegaal in Europa. Maar dat wist u ongetwijfeld al. 


We sturen u tot slot graag wenend het weekend in met een mooie romantische kortfilm gerealiseerd door Intermarché. Geloof ons vrij, u houdt het niet droog terwijl u iets moois ziet bloeien tussen een stuntelige jongeman en een knappe caissière. Een ware romcom zoals we er nog maar weinig gezien hebben, en een onwaarschijnlijke hype op de sociale media. Bovendien blijkt die spot opgenomen in een Belgisch verkooppunt van de keten, namelijk de mooie winkel in Hannuit. Ja, ook voor het showbizznieuws achter de coulissen moet u bij RetailDetail zijn. U kijkt toch ook? Geniet ervan en tot volgende week!


Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.