Filet Pur: Platitudes en partouzes | RetailDetail

Filet Pur: Platitudes en partouzes

Filet Pur: Platitudes en partouzes
Shutterstock.com

Foodretailers wisselen van partner als van onderbroek. Dat de werkdruk op de vloer intussen onhoudbaar wordt, is slechts collateral damage. Ach, zolang er maar chocolade is, toch? Geniet van het wekelijkse overzicht van RetailDetail Food!


Onder druk

Het is met een zwaar hoofd en kleine oogjes dat we het schrijven van deze column aanvatten, want dat fameuze RetailDetail Congress van gisteren was niet bepaald om zes uur ’s avonds gedaan. Een topevent hoor, met een indrukwekkende line-up van bekende CEO’s en spectaculaire 3D-presentaties en drones… Maar je hebt altijd van die gezellige gasten die tot een stuk in de nacht blijven plakken, en wie mag dan de lege glazen afruimen? Inderdaad! Dat we een deadline moesten halen, bleek geen geldig excuus.
 

“Ach, onder druk wordt alles vloeibaar”, zeggen zelfverklaarde topmanagers dan. Zij dwalen, want deze natuurkundige wet geldt wel voor gassen maar niet voor solide, vaste stoffen zoals wij. Misschien had de excentrieke generaal George S. Patton dan wel gelijk toen hij beweerde dat ‘pressure creates diamonds?’ Dat, met andere woorden, mensen pas écht de kans krijgen om hun volle potentieel te demonstreren wanneer ze onder zware druk staan? Bij Lidl menen ze van wel, maar de medewerkers gaan al enkele weken niet akkoord, en ook nu leidde dat weer tot geheel spontane stakingen. “Ze hebben wel geld voor onnozele reclames, maar niet voor ons”, zo klagen loonslaven in de krant. Nu ja, ‘wrijving geeft glans,’ mocht u nood hebben aan nog een platitude. Stakingen zijn intussen verleden tijd bij Carrefour – althans in Frankrijk, want daar hebben ze een sociaal akkoord. Evere zal wel volgen, zeker?

 

Met de kleinkinderen alles goed?

Geheel anders pakken ze het aan bij Albert Heijn, waar ze momenteel een ‘rustig-aan-kassa’ testen. Dat is precies wat u denkt dat het is: een kassa waar de klant voor u geduldig haar kleingeld begint te tellen terwijl ze tegen de caissière honderduit over haar kleinkinderen vertelt. En dat terwijl u al tien minuten hoopt een klein grof gesneden en honderd gram belegen kaas af te rekenen. Met andere woorden: een opgestoken middenvinger tegen de trend naar kassaloze hightech winkels waar medewerkers vervangen worden door robots. Een oefening in onthaasting, kortom. Had je maar de selfscan moeten gebruiken.
 

Of naar de Carrefour Express gaan, die immers gespecialiseerd is in instant maaltijdoplossingen en pasklaar antwoord heeft op onverwachte noden. Met nu driehonderd vestigingen op de teller is de kans wel héél erg groot dat er ook eentje in uw buurt zit. Er openen er nog minstens twintig dit jaar. Petje af. En wie winkels vervelend vindt, kan z’n boodschappen nog altijd online bestellen. Wel beschouwd is dat toch de enige rationele optie, voor de wekelijkse herhaalaankopen? Misschien kan het binnenkort zelfs bij Picnic, de vernieuwende foodwebshop die levert bij middel van elektrische busjes. De start-up bouwt een DC in Eindhoven. Dat is dicht genoeg bij de grens om na Duitsland ook de verovering van Vlaanderen aan te vatten, lijkt ons. Zou het?

 

Plakt aan de vingers

Nestlé is vier vingers kwijt’, kopte onze onvolprezen website. Meer bepaald de vingers van KitKat. Het merk wilde die patenteren om het alleenrecht te krijgen op de typische vorm van de reep – en om zo onder andere Leo van concurrent Mondelez een flinke hak te zetten. Goed geprobeerd, maar die vlieger gaat niet op, zegt het Europees Gerechtshof. Wat dus ook uitstekend nieuws is voor Aldi, dat zopas op wetenschappelijke wijze aantoonde dat de beroemde Olé wafel niet slechts even goed is, maar zelfs béter dan het origineel, dat nochtans van dezelfde band rolt zoals iedereen weet. Vreemd. Hebben ze consumenten van den Aldi ondervraagd misschien? Dat krijg je dan.
 

Niet alleen die Olé maar ook die Kitkat én die Leo zijn in essentie veel te goedkoop. Dat zegt Fairtrade Belgium, dat zich het lot aantrekt van de straatarme cacaoboeren in West-Afrika. Er rust een taboe op hogere cacaoprijzen, beweert de organisatie. Ze noemen geen namen. Eerlijke chocolade heeft in ons land een marktaandeel van welgeteld één armoedige procent. Moet beter kunnen. Toch ook enige geruststelling in de persmededeling: ‘chocolade zal niet verdwijnen’. Een zucht van opluchting waaide door de RetailDetail redactie!  Hoewel, juich niet te vroeg: een ‘voedingsingrediënten-paniekmeter’ voorspelt met wetenschappelijke nauwkeurigheid hoe groot de kans is dat uw favoriete snack van de aardbol verdwijnt voor u ‘smakelijk’ kan zeggen. En in elk geval gaat de wijn duurder worden, na een slechte oogst. Slik!

 

Partnerruil op z’n Frans

De Franse regering staat onafgebroken op de barricades voor de rechten van de consument, dat is bekend, en daarom neemt ze een niet mis te verstane maatregel: producten die geen vlees zijn, mogen ook geen vlees meer heten. Om elke verwarring te vermijden, dat spreekt. Gedaan met de vegetarische steak, het sojaspek, de plantaardige burger, de veganistische worst. Het wetsvoorstel werd ingediend door een veeteler die wellicht hoopt om op deze manier de dalende vleesconsumptie een halt toe te roepen. Gelijkaardige pogingen zagen we ook al in Duitsland en Nederland. Er bestaat een term voor: achterhoedegevechten. Och, het kan enkel de creativiteit van de veggieproducenten stimuleren.
 

Nog in Frankrijk hebben Carrefour en Système U besloten om samen te gaan inkopen. Zogezegd om de landbouwers betere prijzen te garanderen, aldus het persbericht. Maar ook om betere condities af te dwingen van de fabrikanten uiteraard. Hoe die twee ambities te rijmen vallen, daar gaat het communiqué niet dieper op in. Dat Système U eigenlijk al een relatie had met Auchan en Casino, dat bleek ook maar om te lachen. Voldoende munitie voor onze op-één-na favoriete CEO Michel-Edouard Leclerc om z’n concullega’s met een vette knipoog te beschuldigen van ongebreidelde partnerruil. Als dàt niet met de Franse slag is...

 

Hengelen naar aandacht

Nee, wij van RetailDetail doen niet aan partouzes. Wel worden we in onze thuishaven, de ongeëvenaarde trendstad Antwerpen, het hof gemaakt door nieuwe winkels die in onze wijk naar onze aandacht én portefeuille komen hengelen. Zo ook Bio-Planet, dat hier net om de hoek een stadswinkel opent, in het pand waar voordien een Proxy Delhaize zat die plaats moest ruimen voor de Grote Fusie, weet u wel. Gaan we zeker eens checken!
 

Bovendien hebben we er weer een adresje bij voor de lunch. De sympathieke mensen van Unilever openden op de Grote Markt namelijk een pop-up deli naar New Yorks model. Ze serveren er broodjes pastrami en hippe burgers, rijkelijk overgoten met importmayonaise, uiteraard. Maar hey, deelnemers aan ons topcongres hebben gisteren zelf kunnen vaststellen hoe retestrak onze Grote Roerganger er tegenwoordig bijloopt. Dan moet een kleine zonde toch kunnen? We zijn al onderweg! Tot volgende week!

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.