Filet Pur: Shame, shame, shame on you…

Is er een ware burgeroorlog aan de gang? De ene fake burger is de andere niet, maar fake news ontmaskert Filet Pur in een handomdraai. Ja, uw favoriete column sist en bloedt deze week als een rode biet die op het gloeiendhete barbecuerooster is gevallen.

 

Voorbeeldig gedrag

Hoewel wij dachten dat we geen échte regering meer hadden, blijken we nog wel over een Minister van Volksgezondheid te beschikken. Zij maakt zich zorgen om ons alcoholverbruik en maant daarom de drankensector zachtjes aan om zich een beetje in te houden met hun campagnes. Als volbloed liberaal vindt ze een totaal reclameverbod niet één maar tienduizend stappen te ver gaan. En ze heeft overschot van gelijk, uiteraard: dat de Belg perfect in staat is om qua drinkgewoonten binnen de perken van het welvoeglijke te blijven, werd uitvoerig bewezen door het eminente publiek van het RetailDetail Congress dat zich afgelopen nacht ondanks de bubbels à volonté voorbeeldig bleef gedragen – en nee, we onthullen geen saillante details.
 

Trouwens, hoeveel chocolade kocht u de afgelopen maand? Dat zal, gezien de periode van het jaar, wellicht véél méér geweest zijn dan goed voor u was. Och, wat niet weet, niet deert, denkt u? Pas op: dat verandert nu, met dank aan de grote filantroop Jef Colruyt, die immers het beste met ons voorheeft. Hoeveel kilo’s koekjes u kocht, hoeveel zakken chips en flessen wijn: dat staat onomstotelijk en onontkoombaar in harde cijfers opgeslagen. Meer bepaald in the cloud, in een statistiek die niet alleen door uzelf maar ook door uw medegezinsleden op elk moment kan worden geraadpleegd: uw Xtra-account, dat niet over een schaamlapje beschikt. Waarna uw lieve naasten dus in koor zullen zingen van ‘Shame, shame, shame on you’. Hm, of dat strategisch een slimme zet is van de discounter, valt af te wachten. Ik overweeg m’n guilty pleasures misschien toch maar in de Delhaize te kopen, voortaan. Daar herlanceren ze nu hun beroemde Tovergroentjes, zonder verpakking, om kindjes te vrijwaren van plasticschaamte.

 

Burgeroorlog

Hoe ongelooflijk, geweldig of grensverleggend kan een vleesloze burger eigenlijk zijn? Neem het van ons aan: fenomenaal ontzagwekkend! Enfin, toch als we mogen afgaan op het kleine PR-veldslagje waar we de afgelopen dagen getuige van waren. Welhaast gelijktijdig dongen immers drie naar eigen zeggen onwaarschijnlijk innoverende fake burgers naar de aandacht van de media, met in grote lijnen dezelfde belofte: dat ze in zo goed als niets te onderscheiden zijn van een échte sappige, sissende, bloedende rundsburger. Tenzij dan qua cholesterolgehalte en ecologische voetafdruk, uiteraard.
 

Met groot enthousiasme probeerden ze elkaar het gras voor de voeten weg te maaien. Quasi gelijktijdig ontvingen we uitnodigingen om enerzijds de Incredible Burger te komen proeven, een nieuwe creatie van Nestlé-dochter Garden Gourmet, en anderzijds de Beyond Burger te komen degusteren, een product dat nieuwe horizonten in het burgergegeven verkent dankzij de financiële steun van niemand minder dan Bill Gates en Leonardo DiCaprio. En toen de enen ontdekten dat de proeverij van de anderen een kleine week eerder op de planning stond, stuurden ze alvast een persbericht uit in een poging om alsnog de scoop weg te kapen. Tussendoor kwam er nog een derde hond in het kegelspel: Greenway meldde trots de lancering van een 100% Belgische en geheel schaamteloze kopie van die Beyond Burger, in het vleesrayon (jawel) bij Delhaize. Veldslag? Nu ja, een echte burgeroorlog dus, in feite.

 

Oncomfortabel

Nu, we waren een beetje verbaasd. De Beyond Burger staat in onze contreien namelijk al sinds afgelopen najaar op de kaart van zowel veggierestaurant Greenway als ‘haute burger’-keten Ellis Gourmet Burger, dus zo héél brandend nieuw is die eigenlijk ook weer niet. Vanwaar dan de ophef? Welja, als er een nieuwe en naar eigen zeggen ongelooflijke concurrent opduikt, dan probeer je die de loef af te steken, zo gaat dat. Bovendien verschijnen al die nepvlees-innovaties nu quasi gelijktijdig in de supermarktrekken, netjes op tijd voor het barbecueseizoen.
 

En of ze lekker zijn? Dat wisselt. Zo’n jaar geleden haalde Vivera de headlines met de lancering van een imitatiesteak die de vergelijking met een échte filet pur zou kunnen doorstaan, zogezegd. En dat was een bummer. Ze doelden wellicht op zo’n uit separatorvlees wedersamengestelde schijf die gretig afname vindt bij dronken Anderlechtsupporters na de wedstrijd, bij gebrek aan beter troostvoedsel. Maar tijdens die proeverij van Beyond Meat zat tegenover me aan tafel een overtuigde veganiste, die verklaarde dat ze zich bij het eten van die bloedende burger wel érg oncomfortabel voelde: het leek gewoon tèveel op echt vlees. Zo is het altijd wat.
 

Zij behoort nu eenmaal niet tot de doelgroep. Met claims als ‘sissend’ en ‘bloedend’ mikken deze producten nadrukkelijk nààst de hardcore macrobioot, wel pàl op de routineuze vleeseter die niet helemaal ongevoelig is voor die griezelig bestraffende blik van Greta ‘I want you to panic’ Thunberg. Als alle deelnemers aan de afgelopen klimaatmarsen zo’n namaakburger kopen, heb je al een mooie omzet. Nu, ons vergelijkend oordeel houden we nog even in beraad, aangezien we de Incredible variant pas komende maandag te proeven krijgen. Spannend! En inderdaad: de vleesconsumptie blijft intussen gestaag dalen, jaar na jaar. Daar kan de sector maar beter aan wennen.

 

Bezorgschaamte

Anderzijds: of u nu een ouderwetse rundburger bestelt of een nieuwerwets plantaardig alternatief: u moest beschaamd zijn als u hem thuis laat bezorgen. Shame on you indeed! Want na de vliegschaamte is er nu ook de bezorgschaamte. Wie z’n boodschappen thuis laat afleveren, dient zich mede verantwoordelijk te voelen voor de overdaad aan bestelwagens in de stad, met de bijhorende verkeershinder én vooral ook CO2-uitstoot. Althans, dat vindt een Amsterdamse winkeliersvereniging, die hoopt dat mensen gewoon weer naar de winkel komen, zoals vroeger. Ze pleiten zelfs voor een thuislevertaks
 

Er is nochtans geen enkele reden toe. Zoals de eminente Nils van Dam al enige tijd geleden op onze onvolprezen blogpagina stelde: thuislevering is gewoon béter voor het milieu. Hij gooide er nog het moeilijke woord ‘contra-intuïtief’ tegenaan en stoffeerde zijn betoog met enkele harde cijfers, zoals: dat een efficiënt bezorgmodel wel 2 miljard kilometers per jaar zou vermijden en 685.000 wagens per dag voor winkelen uit het verkeer zou halen. In ons kleine landje alleen al. Voilà. Kortom: fake news in het kwadraat. Bestel maar! En laat het smaken. Zonder valse schaamte, deze keer. Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.