Filet Pur: Tevredenheid (niet) gegarandeerd | RetailDetail

Filet Pur: Tevredenheid (niet) gegarandeerd

Filet Pur: Tevredenheid (niet) gegarandeerd
Shutterstock

Waarom Ahold Delhaize z’n winkels aan de straatstenen niet kwijtgeraakt, HelloFresh binnenkort GoodbyeFresh zal heten en Durex de wenkbrauwen deed fronsen? Je leest meer in het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food

Drop en pindakaas

De week begon vrij tumultueus voor Ahold Delhaize, dat in de pers mocht komen uitleggen waarom de fusie in de hele wereld al een tijdje rond is, behalve in het onooglijke België. Kijk eens, Albert Heijn is erin geslaagd om aan de Vlamingen drop, vla en pindakaas te verkopen. Wat zouden ze er nu niet in slagen om acht goed draaiende winkels te verkopen, zou je denken. 

 

Eigenlijk is het simpel: als de kopers niet toehappen, is de prijs te hoog. Heeft Ahold Delhaize dan een probleem? Ach, niets dat een Bonusaanbieding niet kan oplossen, zouden we denken. Maar er is toch iets dat blijft intrigeren in het hele verhaal: ook Delhaize moet namelijk winkels verkopen. Vijf stuks, die bovendien worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Ook geen simpele klus. En hoever het daarmee staat? Radiostilte…

 

In Nederland is Albert Heijn nochtans niet te stoppen: de ene innovatie na de andere sturen ze daar in de markt, zoals een eigen online televisiezender met de naam Appie Today, die korte televisieshows zal uitzenden met de eigen medewerkers en klanten in de hoofdrol. Het zou een wereldprimeur zijn. 

 

Blitzstart

Van stilte is geen sprake bij Colruyt Group, dat de afgelopen weken niet uit onze kolommen was weg te branden. Jawel, ze hebben een blitzstart genomen, daar in Halle. Ook nu weer: zo’n tweehonderd medewerkers testen een eigen Colruyt-maaltijdbox voor gezinnen. Nu de collega’s van Carrefour en Delhaize al besloten hebben om HelloFresh het vuur aan de schenen te leggen, kon Colruyt uiteraard niet achterblijven. 


En ze speelden het slim: eerst een participatie nemen in Smartmat om er de keukengeheimen te ontfutselen, en dan zelf aan de slag. Geloof me vrij: bij HelloFresh kunnen ze nu wel inpakken. GoodbyeFresh, dus. Wie twijfelt aan de rentabiliteit van zo’n maaltijdbox moet maar eens berekenen wat de ingrediënten zouden kosten als je ze zelf bijeen gaat zoeken in de supermarkt. Die service is niet gratis. 


De Colruytfamilie weet intussen met haar geld geen blijf en koopt dus maar eigen aandelen in, wat de aandeelhouders (voornamelijk de familie zelf dus) hogere dividenden oplevert. Goed gezien! En nu de verkoop van de Franse foodserviceafdeling Pro à Pro aan Metro rond is, komt er alweer een mooi bedrag op de bankrekening

 

Niet tevreden, geld terug

Ook bij Reckitt Benckiser hebben ze een overschot aan geld dat op zoek is naar een rendabele bestemming. De FMCG-producent, gespecialiseerd in schoonmaakproducten, heeft nu zijn zinnen gezet op de Amerikaanse babyvoedingproducent Mead Johnson Nutrition. Dat mag wat kosten: vijftien miljard euro ongeveer. Ik mag ervan uitgaan dat het verband tussen babyvoeding en schoonmaakproducten wel duidelijk is, althans voor iedereen die kinderen heeft. 


Maar Reckitt Benckiser is ook eigenaar van Durex, een merk dat niet bepaald de verkoop van babyvoeding in de hand werkt, als je erover nadenkt. En deze week kregen we van Durex een erg opmerkelijk persbericht in de bus, over de lancering van de Orgasm’Intense gel, die wel 20 gegarandeerde orgasmes in een flesje zou bevatten. Gegarandeerd voor vrouwen, meer bepaald, die immers hun eigen genot te vaak op de tweede plek zetten. De dames hier op kantoor keken bedenkelijk en een staaltje zat er niet bij. Of het werkt, kunnen we dus niet bevestigen. En een ‘niet tevreden, geld terug’ garantie stond er ook al niet op. 

 

Geen zicht op zee

Dat was vanzelfsprekend een lancering met het oog op Valentijn, het feest dat naast erotische vooral ook commerciële hoogtepunten ambieert. Je wordt gewoon onpasselijk van al die roze hartjes in het winkelbeeld, en toch kunnen retailers niet eens wachten met het uitstallen van paaseieren, tot ergernis van sommige consumenten – of van journalisten die even niks anders wisten te verzinnen, dat kan ook. 

 

Wellicht om dezelfde reden kregen de uitbaters van een Antwerpse kroeg onevenredig veel persaandacht toen ze opriepen tot een boycot van Amerikaanse producten als protest tegen Trump. Ze werden alleszins niet gehinderd door een al te grote dossierkennis: dat Coca-Cola in ons land wordt gemaakt, deed niet ter zake. Het was voldoende reden voor Coca-Cola om dat ‘Made in Belgium’ filmpje nog eens te delen op de sociale media. Ook de chips van Lays, die worden gebakken in Veurne, zijn in de drankgelegenheid niet meer welkom. Maar wat kun je verwachten van een café dat zich Zeezicht noemt terwijl het in werkelijkheid uitkijkt op een basketbalpleintje in de stad?

 

Simpel is beter

Veel mensen die zeggen dat ze het kunnen weten, beweren dat er met voeding online geen geld te verdienen valt. Het tegendeel wordt bewezen door de Britse 'pure player' Ocado, die afgelopen jaar zowel omzet als winst fors zag stijgen. Ocado lonkt overigens al een tijdje naar het vasteland om zijn unieke, zelf ontwikkelde bestelsysteem in licentie geven aan geïnteresseerde retailers, maar voorlopig denken die retailers dat ze het zelf beter weten, blijkbaar. 

 

De sleutel tot succes werd afgelopen week nochtans in de openbaarheid gegooid: hoe simpeler, hoe beter. De sterkste merken zijn ook de eenvoudigste, en dat geldt al helemaal in de retailsector. Geen wonder dus dat Aldi en Lidl de Global Brand Simplicity Index aanvoeren. Waarvoor hulde. Maar merken die bij Aldi in de rekken willen liggen, moeten wel op hun tellen passen, blijkt uit een recente analyse van Nielsen

 

Laten we eindigen met een applausje voor de rode poon, die erin geslaagd is dit jaar de titel ‘vis van het jaar 2017’ in de wacht te slepen. In deze spannende competitie werd de poon eerder voorafgegaan door de tongschar (2016), de hondshaai (2015), de zeetong (2014), de pladijs (2013) en… de rode poon (2012). Het is een wisselbeker, dus. In een vissoep of gewoon gebakken in de pan doet zo’n poon – ook gekend als knorhaan – het geweldig, en hij is nog betaalbaar ook. Pas wel op voor de venijnige graatjes! Alweer een gratis tip van uw RetailDetail Food team. Tot volgende week!

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.