Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin | RetailDetail

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin
Shutterstock.com

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!


Georkestreerde stunt

Is het u ook opgevallen? Die slepende tred op straat, de holle blikken in de winkel, de diepe zuchten op kantoor… Jawel, de Belgische consument is depressief. En dat is allemaal de schuld van Carrefour, dat ons immers met de neus op de harde feiten drukte: de economie is naar de knoppen en de hardwerkende burger krijgt weinig uitzicht op verbetering. Zij die nog werk hebben, zullen voortaan nog wat harder moeten werken en zij die hun werk kwijt zijn, mogen bij Lidl gaan solliciteren. Dat ze daar geen selfscan hebben, is slechts een magere troost. Lang zal het trouwens niet duren, want zelfs de zelfstandige ondernemers van Spar gaan binnenkort kassaloze winkels testen, vernemen we. Ménen ze dat? Een warme buurtwinkel zonder gezellige babbel aan de check-out? Er zijn geen zekerheden meer. In elk geval hebben de nochtans strijdvaardige hypermarktmilitanten afgelopen week géén Carrefour Drive afhaalpunten in de fik gestoken, bij ons weten. Dat viel dus al bij al nog mee.
 

Misschien is die winterdepressie ook een beetje de schuld van de actie Tournée Minérale, die een doorslaand succes is als we mogen afgaan op de cijfers die Delhaize deze week vrijgaf: de alcoholvrije wijnen, bieren en mocktails vliegen namelijk de schappen uit. Maar veel vrolijker worden we daar niet van, uiteraard. Een Bordeaux van een goed jaar kan het moreel opkrikken, van een gearomatiseerd watertje moeten we enkel wat sneller naar het toilet.
 

En de kans is klein dat die fameuze reclamestunt van AB Inbev ons wél gaat opbeuren. Vlot één derde van de Vlamingen wenst immers niet betrapt worden met een flesje Belgium in de handen, zoveel is zeker. We willen niks zeggen, maar de hele actie werd bedacht door een Néderlands bureau. Dat is er om vragen. Trouwens, viel het u ook op hoe gretig de zogenaamd onafhankelijke media zich ruim een dag voor de officiële aankondiging al voor de kar lieten spannen van een overduidelijk georkestreerde campagne? Knap staaltje topjournalistiek van onze trotse collega’s, die zich beriepen op ‘insiders’ om allerlei speculatieve onzin de wereld in te sturen. Tsss…

 

Wijn en chocolade

De vraag is, of minister van Volksgezondheid Maggie De Block een glimlach op ons gelaat kan toveren? Ze bestudeert of er een draagvlak bestaat voor een eenvoudig label dat consumenten in een oogopslag toont of een product gezond is. Liefste mevrouw De Block, u kunt zich die studieronde wel besparen. Denkt u werkelijk dat mensen blij gaan worden als ze een rood stoplicht ontwaren op elk product dat ze lekker vinden? Wat ons écht interesseert, is of een voedingswaar de nucleus accumbens in onze hersenen prikkelt en ons achterlaat met een heerlijk verzadigd gevoel. Een winterdip bestrijd je met chocolade, chips en rode wijn, niet met een geraspt worteltje op een zoutarme cracker.  
 

Of we veel lekkers gaan ontdekken op de tweejaarlijkse vakbeurs van de fijne voeding is al even onzeker. De naar verluidt felbegeerde Gouden Tavola awards gingen onder meer naar glutenvrije chips, veganistische broodjes en caloriearme bloemkoolrijst. Je waant je in een dieetwinkel.

 

Niks machtsmisbruik

Hoeveel zou u betalen als u zelf mocht beslissen over de prijs? Klinkt aanlokkelijk? Maar de vraag luidt eigenlijk: hoeveel méér zou u betalen als u zelf mocht beslissen over de prijs? Aha! Dan zijn we minder enthousiast. Of niet? Volgens de coöperatieve Wie is de baas zijn shoppers bereid om 1,05 euro te betalen voor een liter halfvolle melk teneinde onze melkveehouders te steunen, en aan die prijs liggen de brikken nu bij Carrefour in de rekken. Het is de bedoeling dat andere producten én retailers volgen, net als in Frankrijk. Nobel. Een mens zou er bijna goed gezind van worden.
 

Toch hebben de verenigde Europese supermarktketens zopas protest aangetekend tegen een plan van de Europese Commissie om landbouwers hogere prijzen te garanderen. Een nutteloos initiatief dat enkel de consumentenprijzen zal verhogen, zo menen ze. Elke bewering dat supermarkten hun macht zouden misbruiken, is bovendien volstrekt uit de lucht gegrepen, voegden ze er een beetje overmoedig aan toe. Dat hadden ze misschien beter niet gedaan, want die laatste stelling werd meteen vakkundig onderuitgehaald door één van hun eigen leden nota bene, een nochtans niet onsympathieke supermarktondernemer uit Halle. Van een ongelukkige timing gesproken!

 

IJzersterk businessmodel

Immers, Jef Colruyt is doorgaans helemaal zen, maar je moet ‘m niet gaan irriteren natuurlijk. Laagste prijzen zijn laagste prijzen, dat is een duidelijke richtlijn waar niemand van hoort af te wijken. Meer zelfs: het is de enige prijsafspraak die legaal is in België. Een mens vraagt zich af waarom die laagsteprijsgarantie nog altijd niet in de grondwet staat, of in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Dus als Nestlé de tarieven verhoogt omdat de aandeelhouders hogere winstmarges eisen, dan houdt de topman het been stijf: onbespreekbaar, over mijn lijk, met alle Chinezen maar niet met den dezen. Wie zin heeft in chocomelk van Nesquik of spekblokjes van Herta, die moet voortaan maar naar de Delhaize dan. Ze zullen het zich gauw beklagen.
 

Ja, Jef houdt nu eenmaal van armworstelen en hield een goed gevoel over aan die eerdere confrontatie met PepsiCo. Nu is Nestlé wel een maatje groter, maar Colruyt weet zich gesteund door zijn vriendjes bij de Europese inkooporganisatie Agecore, die elk in hun eigen markt net hetzelfde doen. Zo’n inkoopcombinatie, dat is volgens sommige fabrikanten eigenlijk een soort van knokploeg die elk jaar meer geld eist en niks anders in ruil geeft dan de verzekering dat ze je ruiten niet komen inslaan. Een ijzersterk businessmodel, lang geleden ontwikkeld in Palermo en daarna niet zonder succes wereldwijd geïmplementeerd. Tenminste, dat is één kant van het verhaal. Want uiteraard is het de organisatie enkel te doen om gezamenlijke groeikansen, waardecreatie, schaalvoordeel, hefboomeffecten en synergie. En wie kan daar tegen zijn? Welaan dan! Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.