Filet Pur: Wandelende worst & lekkende luiers | RetailDetail

Filet Pur: Wandelende worst & lekkende luiers

Filet Pur: Wandelende worst & lekkende luiers
Tena Men

Niets dan goede voornemens formuleren wij in de eerste week van het jaar, en de actualiteit liet ons alweer niet in de steek. Speciaal voor u: het weekoverzicht van RetailDetail Food.

 

Positief daglicht


Allereerst een fantastisch 2017 gewenst aan al onze trouwe en ontrouwe lezers! Als we de financiële pers mogen geloven wordt het een topjaar van economische groei, jobs, investeringen, startende bedrijven en technologische doorbraken. Dat is genoteerd! Wij van Filet Pur zullen ons dit jaar nog ferventer inzetten om de mooie foodretailsector in een ronduit positief daglicht te stellen. Wat zijn uw goede voornemens?


Januari is traditioneel alvast een topperiode voor Weight Watchers en NiQuitin, en een iets mindere periode voor de tabaks- en drankensectoren. Bij de Britten heet januari tegenwoordig ook Veganuary, als tegenhanger van onze Dagen Zonder Vlees: een wel zeer opvallende campagne van dierenrechtenorganisatie Peta vraagt mensen om veganist te worden uit respect voor het rijke gevoelsleven van wild en gevogelte. Zo’n dier is een individu, geen wandelende boterhamworst. Denk daaraan bij uw volgende lunch en bestel gewoon groenten. Diepvriesgroenten van Ardo, bijvoorbeeld: vrij van pesticiden dankzij de inzet van drones en robots. Ook de landbouwsector ontsnapt niet aan disruptie. 

 

Open doelkansen


Voor Ahold Delhaize is het jaar goed begonnen: een zopas gepubliceerd analistenrapport verkiest het aandeel Ahold Delhaize boven dat van Carrefour. Veerkracht en groeipotentieel zijn de belangrijkste argumenten. Het moet gezegd, de fusiegroep liet afgelopen jaar geen inspanning onbenut om de warme samenwerking met haar leveranciers naar een hoger niveau te tillen en nieuwe omzetmogelijkheden te creëren als waren het open doelkansen voor Dries Mertens. 


Want horen wij nog iemand klagen, na al die heisa? Inderdaad, de meeste merkfabrikanten lijken relatief opgelucht dat ze toch nog een eerbaar compromis uit de wacht wisten te slepen. De anderen hebben hun fabriek wellicht al gesloten. Ook voor de trouwe shoppers van Delhaize is het jaar al goed begonnen, want zij worden dezer dagen in de watten gelegd met tientallen gratis producten. En dat is dan nog slechts een klein voorsmaakje van wat een waar jubeljaar moet worden voor de keten, naar aanleiding van de 150ste verjaardag van de leeuw, waarvoor alvast proficiat!

 

Kennis niet vereist


Bij Okay, de buurtwinkelformule van Colruyt Group, hoor je evenmin klachten. De keten opende zopas z’n 100ste Vlaamse winkel, de 121ste in België. En er kunnen er nog heel wat bij, want het doel ligt voorlopig op 180. Let op mijn woorden: binnen twee jaar gaan ze beweren dat er plaats is voor 200 vestigingen. We schreven het al eerder: verdringingsmarkt… 


Om al dat uitbreiden te blijven bolwerken, hebben ze bij Colruyt mensen nodig, véél mensen. Daarom start de groep met een opleidingsprogramma voor pas afgestudeerden met leidinggevend potentieel. Kennis van de retailsector is geen vereiste, lezen we, en wat je gestudeerd hebt maakt ook al niet veel uit. Als dat maar goed afloopt. 

 

Intelligente koelkast


Antwerpenaars worden alweer verwend: na de succesvolle opening van foodmarkt Mercado in het stadscentrum, komt er nu ook een overdekte foodmarkt op het Eilandje, in de Montevideo-pakhuizen. Er klonk gejuich op de RetailDetail redactie, want dat is immers op een fikse steenworp van ons hoofdkwartier. Maar de vreugde was van korte duur: we zullen nog even geduld moeten hebben, tot in 2020 zelfs.


Op zoek naar lekkers zullen we ons voorlopig dus tot Amazon dienen te wenden. De e-tailer heeft een huismerk gelanceerd waarmee het veeleisende foodies wil verleiden. Dat zouden we eens moeten uittesten. Makkelijk zat: we hebben hier zo’n Amazon Echo op kantoor, waar je tegen kunt praten – en die af en toe ook tegenspreekt, trouwens. En binnenkort staat hier ongetwijfeld zo’n intelligente koelkast die automatisch al het lekkers bestelt waarvan je nog niet besefte dat je er zin in had. 

 

Creatief met restjes


Tot je het niet meer op krijgt, natuurlijk. En dan? Weggooien? Nee, voedselverspilling wordt echt één van de thema’s van 2017, voor zover dat in 2016 al niet het geval was. Bij Colruyt weten ze dat, en breiden ze hun samenwerking met de Voedselbanken uit. Dat was goed nieuws, maar niet echt nieuws: iedereen doet het immers, het wordt moeilijk om nog supermarkten te vinden die géén overeenkomst hebben met één of andere sociale organisatie voor het doneren van overschotten. 


Het zal binnenkort dus helemaal gedaan zijn met voedselverspilling in dit land. Wat dan weer slecht nieuws is voor de initiatiefnemers van de Food Waste Awards, die dit jaar voor het eerst zullen worden uitgereikt aan bedrijven die creatief omgaan met voedselverlies. Laat het brainstormen een aanvang nemen!

 

Taboedoorbrekend 


Niets ontsnapt aan de aandacht van de RetailDetail redactie, en dus ook niet het potentieel van een tot nog toe onontgonnen markt: die van de incontinentieluiers voor volwassen mannen. We kid you not. De Belgische ‘luierkoning’ Bart Van Malderen ziet het potentieel in Amerika, en dichter bij huis heeft Tena een nogal opvallende televisiespot op het grote publiek losgelaten. Urineverlies bij mannen blijkt namelijk een taboe dat hoogdringend (u hebt ‘m?) moet worden doorbroken. 


Luiers voor mannen: eerlijk gezegd, na het bekijken van dat spotje overviel ons de aandrang om die wat kleffe smaak in onze mond weg te spoelen met een frisse pint. En wat wil het toeval? Die kunnen we nu gewoon aan huis laten leveren, door UberEats. Wel, dat doen we dan toch gewoon? Ons weekend zal goed beginnen. En dat van u? Tot volgende week!

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.