Financieel jaar begint degelijk voor Metro Group | RetailDetail

Financieel jaar begint degelijk voor Metro Group

Financieel jaar begint degelijk voor Metro Group

Tijdens het eerste kwartaal van het financiële jaar 2013/14 is de omzet van de Metro Group met 3,3 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. De vergelijkbare omzet bleef op hetzelfde niveau als het voorgaande jaar.

"Duidelijke verbetering"

Iin het eerste kwartaal (oktober 2013 tot en met december 2013) steeg het EBIT van 985 miljoen euro naar 1.094 miljoen euro. "Met deze prestatie hebben we een solide fundering gelegd voor het behalen van onze doelstellingen voor het financieel jaar 2013/14. [...] We zien een duidelijke verbetering in de ontwikkeling van de vergelijkbare omzet en onze groeifactoren – online en leveringen – groeien verder", zegt CEO Olaf Koch.

 

De totale omzet van de groep kwam uit op 18,7 miljard euro, tegenover 19,4 miljard euro een jaar eerder: een daling van 3,3 procent die vrijwel volledig te wijten was aan wisselkoersbewegingen en veranderingen binnen het bedrijf. Worden die effecten in rekening genomen, dan stijgt de omzet van Metro Group met 1,1 procent. De nettowinst van Metro Group steeg van 129 miljoen euro voor het kwartaal vorig jaar naar 514 miljoen euro dit jaar.

 

De grootste stijgingen qua omzet waren te vinden bij leveringen en online verkoop: bij leveringen steeg de omzet met 17,5 procent tot 0,7 miljard euro, de online verkoop verdubbelde bijna (+47,2%) tot 0,4 miljard euro.

 

Sterke daling in Oost-Europa

Op de thuismarkt Duitsland daalde de omzet met 1,0 procent, terwijl in de rest van West-Europa de inkomsten stabiel bleven (+0.1%). In Oost-Europa was er sprake van een daling van 10,8 procent ten gevolge van het verdwijnen van enkele filialen. De vergelijkbare omzet in die regio steeg wel met 4,6 procent.

 

In de regio Azië/Afrika steeg de omzet met 7 procent in lokale munt en als het terugtrekken van Media Markt in China in rekening wordt genomen, dan steeg de omzet zelfs 11,3 procent. Omwille van wisselkoerseffecten daalde de omzet in euro's echter met 1,1 procent.

 

Omzetdaling bij meeste onderdelen

De omzet bij Metro Cash & Carry zakte met 1,1 procent van 8,6 miljard euro naar 8,5 miljard euro. De grootste daling was merkbaar in Oost-Europa (-2,6%) en Duitsland (-2,1%). In Azië/Afrika was er sprake van een stijging van 2,7 procent.

 

Ook bij Media-Saturn was er sprake van een lichte daling (-0,7%), van 6,65 miljard euro naar 6,60 miljard euro. Dat was te wijten aan een daling van 2,2 procent in Oost-Europa, terwijl de andere markten vrijwel stabiel bleven.

 

De omzet van Real viel dan weer terug met maar liefst 16 procent (van 3,1 miljard euro naar 2,6 miljard euro), doordat Metro vrijwel volledig Real Oost-Europa heeft verkocht aan Groupe Auchan. Enkel Real in Polen en Real in Turkije werden nog opgenomen in de cijfers, maar ook Real Polen zal vanaf het volgende kwartaal verdwijnen.

 

Galeria Kaufhof, dat vrijwel enkel in Duitsland actief is, tenslotte kende een kleine omzetstijging van 0,6 procent, van 996 miljoen euro naar 1.002 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.