Flinke groei voor thuisbezorger Takeaway.com | RetailDetail

Flinke groei voor thuisbezorger Takeaway.com

Flinke groei voor thuisbezorger Takeaway.com

Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en Pizza.be, heeft er een prima vierde kwartaal opzitten: het bedrijf bezorgde in die periode de helft meer kant en klare maaltijden dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Duitsland zit Nederland op de hielen

In het vierde kwartaal ‑ het eerste sinds zijn beursgang begin oktober ‑ leverden de (fiets)koeriers van Takeaway.com liefst 54% meer restaurantmaaltijden aan huis, zo meldt de Nederlandse groep. Op de concrete omzet- en winstcijfers is het nog wachten tot 15 maart.

 

In Nederland, waar Takeaway.com onlangs de activiteiten van Just Eat overnam, steeg het aantal orders met 38%, goed voor zes miljoen bestellingen. Daarmee is Nederland de grootste markt, al komen de Duitsers vervaarlijk opzetten: Takeaway-dochter Lieferando.de groeide er het voorbije kwartaal liefst 55%.

 

Naar eigen zeggen is Takeaway in Duitsland nu bijna even groot als de nummers twee en drie (Lieferheld en Pizza.de), allebei eigendom van Delivery Hero (uit de Rocket Internet-stal). De strijd is hevig en Takeaway moet goed uitkijken, waarschuwt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen Bankiers: "Takeaway.com is in Nederland zeer winstgevend, maar moet zwaar investeren in Duitsland om ook daar een sterke positie te verwerven. Als ze daar de slag missen, wordt Takeaway.com een aantrekkelijke overnameprooi", klinkt het.

 

Polen en Oostenrijk

Over de Belgische activiteiten zijn er geen aparte cijfers: Pizza.be is ondergebracht in de categorie ‘Andere’, samen met Oostenrijk, Polen, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en Portugal. In al die landen samen is het aantal orders net niet verdubbeld: +90% tot 3,5 miljoen. In Polen is Takeaway intussen al een aantal keren groter dan de verzamelde concurrentie, in Oostenrijk is het een derde groter dan alle andere spelers samen.

 

Over heel 2016 kreeg takeaway.com 46% meer bestellingen te verwerken: alles samen 49,3 miljoen. Topman Jitse Groen schrijft die groei toe aan de beursgang ‑ waardoor het bedrijf meer kan investeren ‑ en een dalende concurrentie als gevolg van overnames.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.