Flinke winststijging voor Heineken in 2017 | RetailDetail

Flinke winststijging voor Heineken in 2017

Flinke winststijging voor Heineken in 2017
Shutterstock

De Nederlandse brouwer Heineken heeft er een bijzonder succesvol 2017 opzitten: zowel het volume als de omzet ging de hoogte in en de winst kwam met bijna twee miljard euro een kwart hoger uit.

 

Groei in elke regio

De omzet van Heineken, na AB InBev de grootste brouwerijgroep ter wereld, steeg in het voorbije boekjaar met 5,4% naar 21,9 miljard euro. Daarbij steeg ook het volume met 3%, de nettowinst steeg zelfs met 25,6% naar 1,94 miljard euro. “We presteerden sterk in 2017, met groei in volume, omzet en winst in elke regio”, zegt CEO Jean-François van Boxmeer. “Het Heineken-merk presteerde sterk en Heineken 0.0 werd gelanceerd in 16 landen.”

 

Over alle merken heen steeg het verkochte volume het sterkste in Azië, waar een stijging te zien was van 8,9%. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa steeg het volume met 4,8% en in de regio Noord- en Zuid-Amerika was dat 3,3%. In Europa bleef de consumptie quasi stabiel met een groei van 0,2%.

 

Het merk Heineken groeide op vlak van volume met 4,5% in 2017, dankzij de lancering van de alcoholvrije variant in heel wat nieuwe landen. De grootste groei was te vinden in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa, waar het volume met 12,8% steeg. In Noord- en Zuid-Amerika maakte het merk een sprong van 9,5% en in Europa van 3,1%. Enkel in Azië was er sprake van een terugval van 5,9%, te wijten aan zwakke prestaties in onder andere Vietnam en China.

 

Heineken verwacht in 2018 verder te groeien, op vlak van omzet en winst, maar het houdt wel rekening met een negatieve impact van de wisselkoersen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.