Flinke winststijging voor Heineken in 2017 | RetailDetail

Flinke winststijging voor Heineken in 2017

Flinke winststijging voor Heineken in 2017
Shutterstock

De Nederlandse brouwer Heineken heeft er een bijzonder succesvol 2017 opzitten: zowel het volume als de omzet ging de hoogte in en de winst kwam met bijna twee miljard euro een kwart hoger uit.

 

Groei in elke regio

De omzet van Heineken, na AB InBev de grootste brouwerijgroep ter wereld, steeg in het voorbije boekjaar met 5,4% naar 21,9 miljard euro. Daarbij steeg ook het volume met 3%, de nettowinst steeg zelfs met 25,6% naar 1,94 miljard euro. “We presteerden sterk in 2017, met groei in volume, omzet en winst in elke regio”, zegt CEO Jean-François van Boxmeer. “Het Heineken-merk presteerde sterk en Heineken 0.0 werd gelanceerd in 16 landen.”

 

Over alle merken heen steeg het verkochte volume het sterkste in Azië, waar een stijging te zien was van 8,9%. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa steeg het volume met 4,8% en in de regio Noord- en Zuid-Amerika was dat 3,3%. In Europa bleef de consumptie quasi stabiel met een groei van 0,2%.

 

Het merk Heineken groeide op vlak van volume met 4,5% in 2017, dankzij de lancering van de alcoholvrije variant in heel wat nieuwe landen. De grootste groei was te vinden in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa, waar het volume met 12,8% steeg. In Noord- en Zuid-Amerika maakte het merk een sprong van 9,5% en in Europa van 3,1%. Enkel in Azië was er sprake van een terugval van 5,9%, te wijten aan zwakke prestaties in onder andere Vietnam en China.

 

Heineken verwacht in 2018 verder te groeien, op vlak van omzet en winst, maar het houdt wel rekening met een negatieve impact van de wisselkoersen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).