FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Duurdere producten

“De prijsstijgingen voor foodproducten zijn het gevolg van twee zaken: prijsinflatie en shoppers die actief duurdere producten uitkiezen”, zegt Olivier Deschamps, Senior Vice President Retailer Services Europe bij onderzoeksbureau Nielsen. De tewerkstellingsgraad en de lonen stijgen, waardoor shoppers meer geneigd zijn om verse voeding, premium huismerken en nationale merken te kopen.
 

Het stijgende consumentenvertrouwen heeft er ook toe geleid dat mensen iets meer producten kochten (de volumes stegen met 0,3%) waardoor de totale bestedingen over 21 Europese landen jaar op jaar met 2,8% stegen, zo berekende Nielsen.
 

In België stegen de prijzen met 1,2% terwijl de volumes daalden met 0,8%, waardoor de omzet in FMCG steeg met 0,4%. Een vrij pover resultaat in vergelijking met de buurlanden: België belandde op de 20ste plaats van 21 landen. In Nederland daalden de volumes met 1,9% maar stegen de prijzen met 3,0%, waardoor de besteding er met 1,2% op vooruit gingen.

 

Goede vooruitzichten

De bestedingen aan de kassa stegen het sterkst in Turkije (+14,9%) gevolgd door Hongarije (+5,3%) en Tsjechië (+5,2%). De enige daling noteerde Nielsen in Zwitserland (-0,6%). Van de vijf grootste West-Europese landen was de groei het sterkst in Spanje (+4,2%) gevolgd door Italië (+3,1%). In Frankrijk bedroeg de groei slechts 1%.
 

De vooruitzichten zijn volgens Nielsen eerder rooskleurig. Het consumentenvertrouwen verbetert en de economie groeit – de Europese Centrale Bank verwacht een stijging van het Europese BNP met 2,2%, het hoogste cijfer in tien jaar. “We zien een verder herstel van de verkopen in het zuiden van Europa en een lagere maar duurzame groei in het noorden”, aldus Deschamps.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top