FNV: "Detailhandel buit jongerenlonen uit" | RetailDetail

FNV: "Detailhandel buit jongerenlonen uit"

FNV: "Detailhandel buit jongerenlonen uit"

Vakbond FNV wil dat een einde wordt gemaakt aan het minimumjeugdloon voor werknemers tussen 18 en 23 jaar, dat merkelijk lager ligt dan het minimumloon voor volwassenen. Vooral de retail en de horeca profiteren ervan door massaal jongeren in te zetten.

4,15 euro of 9,12 euro per uur

Bij een 38-urige werkweek bedraagt het minimumjeugdloon voor een 18-jarige momenteel 4,15 euro, en dat loopt langzaam op over 4,79 euro (19 jaar), 5,61 euro (20 jaar) en 6,61 euro (21 jaar) tot 7,75 euro voor een 22-jarige. Vanaf 23 jaar bedraagt het minimale loon 9,12 euro.

 

Volgens de FNV profiteren vooral de detailhandel en de horeca hiervan: in de supermarktbranche is volgens FNV bijna driekwart van de werknemers jonger dan 25 jaar, in de horeca is dat voor 40% het geval. De organisatie berekende dat Albert Heijn via het inzetten van jongeren 43 miljoen euro per jaar bespaart en dat McDonald’s 36 miljoen euro minder moet uitgeven.

 

Volgens FNV hebben de lagere minimumlonen voor jonge werkkrachten geen economische basis: de betrokkenen doen immers hetzelfde werk als een volwassene. “De overheid geeft de ondernemingen hiermee een extra subsidie”, zegt Ron Meyer. De Nederlandse minimumlonen lopen bovendien ook achter op die in België en Frankrijk. FNV pleit nu voor een uniek minimumloon, dat al zou gelden vanaf 18 jaar. In een aantal landen is dat trouwens al de regel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.