Foodmaker lanceert eetbaar servies | RetailDetail

Foodmaker lanceert eetbaar servies

Foodmaker lanceert eetbaar servies
The Foodmaker

Restaurantketen Foodmaker wil altijd zo duurzaam mogelijk werken en komt daarom nu op de proppen met een opmerkelijk nieuw bord. Voortaan kunnen klanten immers hun bord gewoon opeten.

Pop-up Hasselt

Het eetbare servies is een idee van CEO Lieven Vanlommel, die zo wil dat de keten nog duurzamer kan werken. Voorheen werd er wel al gebruikgemaakt van duurzame verpakkingen. “Maar zelfs dat blijft een verpakking. Al drie jaar zat ik te broeden op een plan met organische borden. Dat testen we nu eindelijk in onze pop-up in Hasselt”, zegt hij aan GVA. Die is sinds 1 december geopend in TheList Design & Food Market in Hasselt. Klanten kunnen er nog tot 28 januari terecht en kennis maken met de soepen, slaatjes en andere producten van Foodmaker.

 

De borden zijn gemaakt uit een mengeling van geplette groenten en granen, die tot een pap worden gemaakt en vervolgens in een mal worden gebakken. Vanlommel vergelijkt de smaak met een hostie of een cracker en volgens hem is het best smakelijk.

 

Eetbaar bestek

Het nieuwe concept staat wel nog niet volledig op punt, want de borden voor de slaatjes zijn iets te dik, waardoor ze meestal niet worden opgegeten. Dan belanden ze bij het groenafval, waar ze ook na 30 dagen verteerd zijn en dus geen last vormen voor het milieu.

 

Niet enkel in Hasselt, maar ook bij andere vestigingen van Foodmaker moeten de nieuwe borden binnenkort beschikbaar worden. Zo zijn er al plannen om ze te lanceren in Antwerpen, Gent, Brussel, Vilvoorde en op Tomorrowland.

 

De volgende stap is eetbaar bestek. “Eerst nog testen hoe dat het best werkt, zodat mensen niet alleen een steeltje overhouden als ze iets van hun vork bijten”, aldus Vanlommel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.