Foodnieuws deze week

Foodnieuws dat u deze week niet mocht missen

Foodnieuws dat u deze week niet mocht missen
Shutterstock.com

Ook afgelopen week waren Delhaize en Albert Heijn niet uit het nieuws te branden. Net als AB InBev, al waren er wel meer overnamedeals. RetailDetail vat het foodnieuws voor u samen.

 

Baanbrekend

Het foodnieuws wordt al een tijdje gedomineerd door het duo Ahold Delhaize, en dat was deze week niet anders. Om voortaan nog scherper in te kopen, wordt de fusiegroep lid van niet één, maar wel twee internationale inkoopallianties. Dat is nooit eerder vertoond, maar de fusiepartners lijken vastbesloten om op meer dan één vlak baanbrekend te zijn en zo de concurrentie het nakijken te geven.

 

Bij Albert Heijn steken ze overigens hun vreugde over het huwelijk met Delhaize niet onder stoelen of banken. Nadat ze eerder hun klanten hadden getrakteerd op Belgische pralines, nodigen ze nu een delegatie Nederlandse shoppers uit om in Antwerpen bij Delhaize lekkernijen te komen proeven, die dan in de Hollandse schappen moeten gaan verschijnen. We zijn benieuwd wat dat gaat geven.

 

Minder suiker

Te veel zoetigheden zullen die shoppers toch niet mogen uitkiezen, vrezen we, want Albert Heijn wil z’n klanten minder suiker laten eten. In honderd huismerken van de retailer zal binnenkort een kwart minder suiker zitten. Bovendien introduceert de keten een Friswijzer die met een eenvoudige kleurcode toont hoeveel calorieën een frisdrank bevat. Of de frisdrankleveranciers daar blij mee zijn?

 

Delhaize – dat overigens een nieuwe winkel gaat bouwen in Luxemburg – deed al langer aan suikerreductie. Daar ligt de focus nu op het gevecht tegen voedselverlies. Voedseloverschotten die niet geschikt zijn om te schenken aan sociale organisaties, gaan voortaan naar de dieren in Planckendael. Dat hoeft hopelijk niet te gebeuren met de vele verse producten die sinds het handelsembargo niet meer naar Rusland vertrekken, want alternatieve afzetmarkten vinden blijkt erg moeilijk.

 

Deals

Er zijn dit jaar al heel wat fusies en overnames aangekondigd en/of gerealiseerd, maar het houdt ook tijdens deze vakantieperiode niet op. Het Italiaanse Ferrero bijvoorbeeld heeft een bod gedaan op het Belgische Delacre dat momenteel nog in Turkse handen is. Snoepgoed, chocolade, koekjes: we zien het verband.

 

Dat is misschien iets minder het geval met de participatie die de Franse kaasproducent Bel, bekend van de lachende koe, zou willen nemen in Groupe MOM, de holding boven Materne (producent van vruchtenmoes, niet te verwarren met het gelijknamige confituurmerk) en Mont Blanc (niet de pennen, wel de fabrikant van zuiveldesserts). Hoewel.

 

Aan het welles-nietes vervolgverhaal over AB InBev en SAB Miller kwam in elk geval dan toch een eind: de deal gaat door en het hoofdkwartier blijft in Leuven. Voilà. Louis Tobback kan tevreden zijn.

 

In de sector van de maaltijdbezorging zagen we dan weer de overname van Just-Eat door Takeaway.com, de moeder van pizza.be, de website die reclame maakt voor sushi. Ja, ik blijf dat vreemd vinden, maar het zal wel aan mij liggen. Tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.