Foodomzet in 2015 flink gestegen | RetailDetail

Foodomzet in 2015 flink gestegen

Foodomzet in 2015 flink gestegen

De omzet in de foodsector is in 2015 met meer dan 700 miljoen euro gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Vooral bij de buitenshuisconsumptie was er een flinke opmars. Dat blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

Groei bezorg- en afhaalmarkt

De totale foodomzet kwam in 2015 703 miljoen hoger uit op 57,3 miljard euro. De buitenshuisconsumptie was goed voor 643 miljoen euro van die stijging. Het FSIN wijst er op dat vooral 'fine dining' en 'discount dining' in de lift zitten, maar voegt eraan toe dat heel wat horeca-uitbaters het nog steeds moeilijk hebben.


"Er zijn veel horecabedrijven en cateraars die het nog steeds moeilijk hebben, terwijl anderen het juist extreem goed doen. De oorzaak moeten we zoeken bij een veranderend foodshoppergedrag, dat weg beweegt van het traditionele midden van de markt en steeds vaker de uitersten opzoekt. Dat betekent dat de bovenkant van de markt met lifestyleconcepten en fine dining de komende jaren belangrijker wordt, maar ook de voordeelsegmenten zullen fors groeien, waaronder het fenomeen discount dining", aldus Jan-Willem Grievink, directeur van FSIN.


Meer dan drie kwart van de bestedingen aan voedings- en genotmiddelen komen in Nederland uit het mainstreamsegment, maar volgens FSIN gaat daar de komende tien jaar een sterke verschuiving in komen. Consumenten zullen daarbij meer en meer kiezen voor premiumproducten of net gaan voor het meest voordelige aanbod.


FSIN wijst er ook op dat de bezorg- en afhaalmarkt flink is gegroeid in 2015. De omzet in dat segment is in 2015 met 8 procent gestegen naar 1,13 miljard euro. Volgens FSIN zal die blijven stijgen tot minstens 4 miljard euro in 2025.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.