Foodomzet in 2015 flink gestegen | RetailDetail

Foodomzet in 2015 flink gestegen

Foodomzet in 2015 flink gestegen

De omzet in de foodsector is in 2015 met meer dan 700 miljoen euro gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Vooral bij de buitenshuisconsumptie was er een flinke opmars. Dat blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

Groei bezorg- en afhaalmarkt

De totale foodomzet kwam in 2015 703 miljoen hoger uit op 57,3 miljard euro. De buitenshuisconsumptie was goed voor 643 miljoen euro van die stijging. Het FSIN wijst er op dat vooral 'fine dining' en 'discount dining' in de lift zitten, maar voegt eraan toe dat heel wat horeca-uitbaters het nog steeds moeilijk hebben.


"Er zijn veel horecabedrijven en cateraars die het nog steeds moeilijk hebben, terwijl anderen het juist extreem goed doen. De oorzaak moeten we zoeken bij een veranderend foodshoppergedrag, dat weg beweegt van het traditionele midden van de markt en steeds vaker de uitersten opzoekt. Dat betekent dat de bovenkant van de markt met lifestyleconcepten en fine dining de komende jaren belangrijker wordt, maar ook de voordeelsegmenten zullen fors groeien, waaronder het fenomeen discount dining", aldus Jan-Willem Grievink, directeur van FSIN.


Meer dan drie kwart van de bestedingen aan voedings- en genotmiddelen komen in Nederland uit het mainstreamsegment, maar volgens FSIN gaat daar de komende tien jaar een sterke verschuiving in komen. Consumenten zullen daarbij meer en meer kiezen voor premiumproducten of net gaan voor het meest voordelige aanbod.


FSIN wijst er ook op dat de bezorg- en afhaalmarkt flink is gegroeid in 2015. De omzet in dat segment is in 2015 met 8 procent gestegen naar 1,13 miljard euro. Volgens FSIN zal die blijven stijgen tot minstens 4 miljard euro in 2025.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.