Foodora fietst nu voor 500 restaurants | RetailDetail

Foodora fietst nu voor 500 restaurants

Foodora fietst nu voor 500 restaurants

Fietsbezorgdienst Foodora bestaat vandaag een jaar. De dienst bezorgt met ruim 600 fietsen en is behalve in Amsterdam sinds een paar maanden ook actief in Utrecht en Den Haag. Er zijn nu 500 restaurants aangesloten.

 

Foodbezorgen is booming

Foodora ziet een groeiende vraag naar lekker eten bezorgd aan huis, op het werk of in het park. Ook de aangesloten restaurants zien volgens de service een gemiddelde omzetgroei van 35 procent per maand. "Toen we een jaar geleden begonnen op een zolderkamer op het Rokin hadden we onszelf hoge targets gesteld, maar deze groei heeft onze verwachtingen overtroffen. Foodbezorging is booming", aldus Vincent Hosman, countrymanager bij Foodora Nederland.

 

"Het afgelopen jaar heeft er een revolutie in de markt van maaltijdbezorging plaatsgevonden. Klanten kunnen niet langer alleen fastfoodmaaltijden laten bezorgen aan huis, ook het bestellen van gerechten van kwaliteitsrestaurants is normaal geworden. We vinden het fantastisch om te zien dat onze service in de Nederlandse steden welkom is gebleken onder zowel consumenten als restauranteigenaren”, aldus Hosman.

 

On demand-economie

De groeispurt die de startup het afgelopen jaar heeft doorgemaakt, is een voorbeeld van de groeiende on demand-economie waar foodora als service aan bijdraagt. Consumenten raken er steeds meer aan gewend producten op een zelfgekozen moment geleverd te kunnen krijgen.

 

“Ze hoeven niet langer zelf boodschappen te doen of naar een restaurant te gaan om gezond en vooral lekker te eten. Ze kunnen bij ons verse salades, vis- of vleesgerechten en zelfs gerechten gemaakt door een twee Michelinsterrenchef bestellen”, aldus Hosman.

 

De meeste orders in de hoofdstad worden op zaterdagavond behandeld. Dan zijn burgers en steenovenpizza’s het meest in trek. De ‘ongezonde’ eet- en drinkgewoontes in het weekend worden doordeweeks direct gecompenseerd. Dan worden vooral lichtere gerechten zoals salades, sushi of soepjes besteld.

 

Ook wereldwijd groei

Ook wereldwijd is Foodora de afgelopen twaalf maanden gegroeid. Het bedrijf heeft in totaal 8.412 partnerrestaurants, verdeeld over 32 verschillende steden. De fietsbezorgservice heeft nu ruim 900 werknemers in dienst. De 4.500 fietskoeriers in deze landen hebben samen binnen een jaar tijd 277.533 kilometer afgelegd om gerechten aan huis te bezorgen. Daarvan fietsten zij ruim tien procent op Nederlandse bodem.

 

Startup-bezorgservice Foodora werd in oktober 2014 gelanceerd in Duitsland en sinds mei 2015 in Amsterdam gevestigd. De gerechten kunnen worden besteld via de Android- of iOS-app of via de website en zijn binnen dertig minuten bij de klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.

Walmart laat robots online orders picken

07/08/2018

De Amerikaanse retailreus  Walmart experimenteert met robots die online orders picken: ze halen snel droge, gekoelde en diepgevroren waren uit de schappen, terwijl de medewerkers de verse producten uitkiezen.