Foodretail kantelt: Dit is wat A-merken moeten doen | RetailDetail

Foodretail kantelt: Dit is wat A-merken moeten doen

Foodretail kantelt: Dit is wat A-merken moeten doen
Shutterstock

Europese foodretailers kampen met drie ingrijpende veranderingen: hypermarkten staan onder druk, prijsspelers komen op, de groei van e-commerce versnelt. A-merken moeten nu snel handelen om hun toekomst te vrijwaren, stelt een rapport van Bain & Company

 

Online wordt onderschat

De moeilijkheden voor de zogenaamde ‘big box stores’ (hypermarkten van 5.000 m² of meer) zijn gekend. Demografische evoluties spelen een rol: kleinere gezinnen, vergrijzing, verstedelijking… Dalende omzetten in combinatie met een toenemende prijsdruk houden deze winkels in de tang. De kosten moeten omlaag, maar saneringen leiden tot minder service, slecht aangevulde schappen en voorraadonderbrekingen. Gevolg: nog meer shoppers lopen naar de concurrentie. 


Zowel harddiscounters (Aldi, Lidl) als softdiscounters (Colruyt, Mercadona) kenden de afgelopen decennia een sterke groei. Value for money blijkt een succesformule. Het betekent wel dat de gemiddelde prijzen in voeding gedaald zijn. Ook bij traditionele retailers, die hun positie verdedigen met prijsoorlogen. 


Online is in voeding nog klein, maar groeit sterk. Veel FMCG-spelers onderschatten de impact van e-commerce in hun categorieën, onder andere omdat de paneldata waarop ze vertrouwen onvoldoende rekening houden met online aankopen. In luiers, babyvoeding, petfood en cosmetica ligt het marktaandeel van online nu al boven de 5% en dat zal snel verdubbelen. Met de nodige gevolgen voor de rentabiliteit van retailers én merken. 

 

Vijf adviezen

De trends zijn niet nieuw, maar wat te weinig FMCG-managers beseffen, is dat ze elkaar onderling versterken. Als discounters groeien, dan doen ze dat ten koste van de hypermarkten, en de opkomst van e-commerce raakt zowel de discounters als de super- en hypermarkten. 


Simulaties van Bain & Company wijzen uit dat het foodretaillandschap in Europa tegen 2025 significant zal veranderd zijn. Het marktaandeel van supermarkten en hypermarkten daalt verder, terwijl discount, convenience en online de markt overnemen. De gemiddelde oppervlakte van een supermarkt zal met minstens 10% dalen en bij de hypermarkten nog meer. Het aantal referenties zal met 15% tot 25% afnemen. De marges krimpen met 20%. En dat zijn de voorzichtige prognoses, want in een worstcasescenario mag je de cijfers verdubbelen…


Tot nu toe konden de meeste merken deze trends in retail vrij goed opvangen en gezonde marges behouden. Maar dat wordt alsmaar minder een optie naarmate de groei verder vertraagt in opkomende markten en retailers hardere tijden tegemoet gaan. Wat te doen? In een recent rapport formuleert Bain & Company vijf adviezen.

 

1. Zet middelen slim in

Veel FMCG-organisaties zijn nog hoofdzakelijk gericht op het bedienen van het krimpende hyper- en supermarktmodel. Discount en convenience vergen een andere bevoorradingsketen, met kleinere omverpakkingen, gemengde paletten, andere activatiemodellen, enzovoort. 

 

2. Vereenvoudig je merkportfolio

Als de beschikbare schapruimte afneemt, zal de concurrentie tussen merken onderling toenemen. Dat dwingt FMCG-fabrikanten om te focussen op hun bestverkopende merken, vooraleer de retailers dat in hun plaats doen. Een nieuwe visie op innovatie is nodig, met minder maar betere introducties die de topmerken versterken, relevant zijn voor shoppers en marge bieden aan de retailers. 

 

3.  Herbekijk samenwerking

Merkfabrikanten doen er goed aan te focussen op de winnaars in de foodretailsector, met een gedifferentieerd aanbod. Consolidatie bij retailers zal leiden tot nog scherpere condities. Een focus op kostenbesparingen is onvermijdelijk. 

 

4. Zet in op groeiende kanalen

Lang hebben merken de discount- en conveniencespelers op afstand gehouden, of puur opportunistisch benaderd. Nu is het tijd voor aangepaste strategieën met aandacht voor de juiste prijs, het juiste aanbod. Ook loont het om alternatieve kanalen te ontwikkelen: speciaalzaken, drugstores, of directe online verkoop aan de consument.

 

5. Investeer in digitale transformatie

E-commerce vergt andere samenwerkingsvormen, met nieuwe partners als Amazon of Alibaba. Digitale media zijn onontbeerlijk om de consument te bereiken. En shopperinzichten bereik je door een doorgedreven analyse van big data.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.