Foodretail nog steeds lokale business | RetailDetail

Foodretail nog steeds lokale business

Foodretail nog steeds lokale business

Hoewel Fast Moving Consumer Goods de grootste sector vormt in de retailwereld, zijn de FMCG-retailers het minst actief buiten hun thuismarkt.

 

40% blijft in eigen land

FMCG-retailers vertegenwoordigen zowat de helft van de 250 grootste retailers wereldwijd en ze zijn goed voor twee derden van de omzet in de rangschikking, blijkt uit het nieuwe Global Powers of Retailing 2016-rapport van Deloitte.


Hoewel ze de grootste zijn in zowel aantal als omzet, zijn ze ook het minst internationaal. Meer dan 40% onder hen is enkel actief binnen de grenzen van de thuismarkt. Gemiddeld zijn de foodretailers aanwezig in 5,3 landen (tegenover 10,4 landen voor de hele top 250).  


Toch haalt de sector meer dan 22% van z’n omzet uit buitenlandse activiteiten. Dat relatief hoge cijfer is te danken aan enkele zeer grote internationale spelers, zoals Wal-Mart, Carrefour, Casino, AS Watson, Lidl en Aldi

 

Dalende marges

De omzetgroei van de grootste FMCG-retailers vertraagt en bedraagt nu 4,1%. Van de 95 foodretailers die hun winstcijfers bekendmaakten, leden er slechts negen verlies. Meer dan de helft zag wel z’n marges dalen, waardoor de gemiddelde netto winstmarge terugviel tot 1,9%. 


Het aantal FMCG-retailers in de lijst van 250 grootste retailers ging achteruit van 132 vorig jaar naar 126 nu, een gevolg van omzetdalingen en van fusies en overnames. Concentratie zet zich door. Voorbeelden? Alliance Boots werd overgenomen door Walgreen, Harris Teeter Supermarkets kwam in handen van Kroger, Shoppers Drug Mart ging naar Loblaw, in Kroatië werd Poslovni sistem Mercator gekocht door rivaal Agrokor en in Japan verwierf Aeon z’n collega Welcia Holdings.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.