Foodshoppers eisen transparantie | RetailDetail

Foodshoppers eisen transparantie

Foodshoppers eisen transparantie
Shutterstock

Smaak, prijs en convenience zijn lang niet de enige beslissingsfactoren bij de aankoop van voeding en dranken. Steeds meer shoppers nemen nieuwe drijfveren in overweging: gezondheid en welzijn, veiligheid, maatschappelijke impact, beleving…

 

Fundamentele verandering

Kortom: transparantie gevraagd… Die trend staat los van demografische of regionale factoren, blijkt uit een (weliswaar Amerikaanse) studie van Deloitte, Food Marketing Institute (FMI) en Grocery Manufacturers Association (GMA). Het zijn dus echt niet enkel de zogenaamde 'millennials' of de meer koopkrachtige consumenten die gewijzigd koopgedrag vertonen. De consument verandert fundamenteel. Een stevige uitdaging voor fabrikanten en retailers.

 

Zo wijzigt bijvoorbeeld de manier waarop consumenten denken over voedselveiligheid. Dat begrip is voor shoppers niet langer beperkt tot gezondheidsrisico’s, het slaat ook op welbevinden en transparantie. Factoren die de consument in rekening brengt, zijn onder andere de aan- of afwezigheid van schadelijke ingrediënten, een heldere en accurate etikettering, een kleiner aantal ingrediënten en kunstmatige ingrediënten.

 

Invloed retailer neemt toe

Deze verschuivingen in het waardeoordeel van de consument hebben nogal wat consequenties voor de voedingsindustrie. Smaken en voorkeuren van consumenten zullen steeds verder fragmenteren. De rol van de retailers in de beïnvloeding van de aankoopbeslissingen zal daardoor blijven toenemen.

 

Marktsucces zal in grote mate afhangen van het opbouwen van doelgerichte concurrentievoordelen. Kleine, jonge ondernemingen gaan aan de slag met nieuwe technologieën, knopen relaties aan met derde partijen en werken aan hun engagement om consumentenvertrouwen te winnen. Grotere fabrikanten zullen zich moeten aanpassen om te kunnen voldoen aan de veranderde consumentenverwachtingen.

 

Meer dan ooit eisen consumenten dat ze goed geïnformeerd worden. Ze zoeken die informatie vaker online, via sociale media en mobiele toepassingen. Merken die willen winnen, zullen de informatie moeten verschaffen die consumenten zoeken, via de kanalen die consumenten gebruiken. Dat gaat, voor alle duidelijkheid, dus veel verder dan wat er op het etiket moet staan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.