Onderzoek vindt besmette producten bij vier supermarktketens | RetailDetail

Foodwatch vindt besmette producten bij vier supermarktketens

Foodwatch vindt besmette producten bij vier supermarktketens

Onderzoek van Foodwatch heeft aangetoond dat verschillende producten van huismerken van de ketens Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Lidl besmet zijn met de gevaarlijke minerale oliën MOAH en MOSH.

Kankerverwekkend

Foodwatch voerde daarvoor tests uit op twaalf producten van huismerken en vond in drie kwart van die gevallen sporen van MOAH of MOSH. Die eerste stof wordt ervan verdacht kankerverwekkend te zijn, terwijl MOSH gedacht wordt weefselschade te veroorzaken.

 

Voedselwaakhond Foodwatch voerde een half jaar geleden al gelijkaardige tests uit, en stelt vast dat er sindsdien weinig tot niets is veranderd. “Meer dan een half jaar na onze eerste test liggen er nog steeds sterk vervuilde producten in het winkelschap. De door de minister gewenste ‘eigen verantwoordelijkheid’ van bedrijven is ver te zoeken. De voedselindustrie waakt niet over onze gezondheid – deze wens van minister Schippers is naïef.”

 

De instelling vraagt daarom nu aan de overheid om zelf stappen te ondernemen. “De overheid hoort verantwoordelijkheid te nemen voor de volksgezondheid. Foodwatch wil dan ook dat het kabinet hiertoe zo snel mogelijk veilige verpakkingen verplicht en residunormen opstelt.”

 

Actie van regering gevraagd

Na de testen een half jaar geleden, had foodwatch aan de ketens gevraagd om het probleem aan te pakken, maar momenteel lijkt dat nog niet gebeurd te zijn. Minister Schippers overweegt zelf normen in te voeren als een algemene Europese regelgeving te lang op zich laat wachten. Ze wees eerder echter ook al op de verantwoordelijkheid van de bedrijven zelf. Foodwatch wil echter dat de regering per direct beschermende verpakkingen verplicht maakt en dat de normen versneld worden opgesteld.

 

Jumbo heeft alvast aan onze redactie laten verstaan de zaak te onderzoeken. “Voedselveiligheid staat bij Jumbo voorop. We zijn aan het onderzoeken hoe we een en ander kunnen aanpassen. Hierbij kijken wij welke materialen het veiligst en het meest milieuvriendelijk zijn”, aldus woordvoerster Laura Valks-Piessens.

 

Ook bij Ahold zeggen ze de nodige maatregelen te treffen: “Wij houden hier zoveel mogelijk rekening mee bij het gebruik van onze verpakkingen, en zijn ook in gesprek met onze leveranciers hierover. De verpakkingen van AH meergranen maccaroni en spaghetti zijn inmiddels gewijzigd van recycled karton naar virgin karton, het kan nog even duren voordat deze uitrol geheel compleet is. Ook de verpakking van AH Lasagnebladen wordt gewijzigd naar virgin karton”, aldus woordvoerster Els van Dijk.

 

Aldi en Lidl waren niet beschikbaar voor commentaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.