Foodwe brengt ‘platform tegen voedselverspilling’ naar Nederland | RetailDetail

Foodwe brengt ‘platform tegen voedselverspilling’ naar Nederland

Foodwe brengt ‘platform tegen voedselverspilling’ naar Nederland

Een klein jaar na de lancering van zijn Belgische platform tekent de vzw Foodwe een samenwerkingsovereenkomst met de Voedselbank Rotterdam om ook in Nederland de strijd aan te binden met voedselverspilling.

Grootste voedselbank van Nederland

Foodwe is een burgerproject dat beheerd wordt door vrijwilligers en dat voedingsprofessionals een makkelijke manier wil bieden om voedselverspilling te verminderen. Foodwe brengt goede doelen, voedselbanken, Sociale Kruideniers en andere actoren in contact met partijen die voedseloverschotten willen wegschenken of verkopen tegen voorkeurprijzen.

 

Net geen jaar na de lancering in België gaat Foodwe ook samenwerken met de Voedselbank Rotterdam, de grootste voedselbank in Nederland die wekelijks 20.000 mensen in nood helpt. De site www.foodwe.nl zal online gaan op 3 november en de Voedselbank Rotterdam zal het platform promoten om aan haar eigen bevoorradingsbehoeften te voldoen.

 

Jaarlijks 295 kg voedsel per persoon verspild

"Foodwe biedt een inventieve oplossing aan die bijdraagt tot het verminderen van voedselverspilling. Deze komt neer op 295 kg per persoon per jaar in Europa, waarvan een derde in huishoudens. Dit platform draagt bij tot de belangen van voedselproducenten en actoren van voedselhulp, maar staat ook ten dienste van het milieu", zo zegt Olivier De Schutter, tot 2014 speciaal VN-rapporteur voor het recht op voedsel.

 

Om www.foodwe.nl (net als www.foodwe.be overigens) te kunnen gebruiken, dient men eerst een account aan te maken en een profiel in te vullen (voedselprofessional of liefdadigheidsinstelling). Eenmaal gevalideerd door het Foodwe-team, kan de organisatie het platform gebruiken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.