Fors meer winst bij Spadel dankzij warm weer | RetailDetail

Fors meer winst bij Spadel dankzij warm weer

Fors meer winst bij Spadel dankzij warm weer
WikiMedia

In de eerste helft van 2017 is de winst van de Belgische drankenproducent Spadel fors de hoogte ingegaan. Dat heeft het te danken aan het warme weer, maar ook de overname van het Bulgaarse Devin deed een duit in het zakje.

Succes aromatische waters

De omzet van Spadel steeg in de eerste zes maanden van het jaar met 17,8% naar 147,1 miljoen euro. Die groei was voor een groot stuk te danken aan de overname van het Bulgaarse Devin, dat sinds december in handen is van het Belgische bedrijf. Ook op organische wijze was er echter sprake van een groei van 7,3%.

 

De bedrijfswinst ging er zelfs met 60,3% op vooruit naar 21,1 miljoen euro. Op vergelijkbare basis was daar een groei van 42,5% waarneembaar. Onder de streep bleef daar netto nog 13,9 miljoen euro van over, tegenover 8,6 miljoen euro een jaar eerder.

 

De groei van Spadel was naast de overname van Devin nog te danken aan een aantal andere factoren. Zo was het warm in mei en juni, waardoor er meer water werd gedronken en ook het nieuwe assortiment aromatische waters, die anders dan klassieke limonades geen suiker bevatten, bleken een schot in de roos.

 

Spadel verwacht ook in de tweede helft van het jaar verder te blijven groeien, maar spreekt toch ook enige voorzichtigheid uit. “De markt blijft bijzonder competitief en wordt gekenmerkt door een hoge promotiedruk en een prijzenoorlog in de sector van de supermarkten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).