Franchisenemers AH gaan confrontatie aan met moederbedrijf | RetailDetail

Franchisenemers AH gaan confrontatie aan met moederbedrijf

Franchisenemers AH gaan confrontatie aan met moederbedrijf

De franchisenemers van Albert Heijn gaan de rechtstreekse confrontatie met het moederbedrijf aan, omdat ze het beu zijn dat er door de directie niet naar hen geluisterd wordt en dat er onterechte kosten worden aangerekend.

Geen reactie op vraag naar oplossingen

In november werd er al een speciale ledenvergadering samengeroepen, waarbij de franchisers Albert Heijn opriepen om met oplossingen te komen. Distrifood meldt echter dat ze nu hebben besloten om ook echt acties te ondernemen, omdat er sindsdien geen reactie is gekomen op hun vragen.

 

Momenteel zijn kosten die Albert Heijn inbrengt één van de grootste knelpunten: zo brengt het bestuur van de keten kosten in rekening voor de financiering van de voorraad, terwijl AH daar helemaal geen kosten heeft. "De voorraad wordt immers gefinancierd uit het leverancierskrediet", aldus het franchisebestuur in een brief aan haar leden.

 

Terugvordering onterechte kosten

Omdat die kosten al sinds 2010 in rekening worden gebracht, noemt het bestuur het "verdedigbaar" om ze terug te vorderen. Daarom worden franchisers opgeroepen om 15 procent van de goederenfactuur van week 51 in te houden voor elk van hun winkels. "Hiermee geven wij een duidelijk signaal af. Collega's die pas na 1 januari 2013 zijn gestart met de exploitatie van de Albert Heijn-winkel, kunnen een percentage van 5 procent van de factuur storneren", staat er verder te lezen in de brief.

 

Het bestuur verwacht dat alle franchisers gevolg zullen geven aan de oproep en het verwacht ook niet direct represailles van Albert Heijn op individuele winkels. Momenteel is er nog geen officiële reactie van Albert Heijn, maar het franchisebestuur verwacht dat ze weldra overleg zullen plegen met Albert Heijn in verband met de zaak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.