Franchisenemers AH gaan confrontatie aan met moederbedrijf | RetailDetail

Franchisenemers AH gaan confrontatie aan met moederbedrijf

Franchisenemers AH gaan confrontatie aan met moederbedrijf

De franchisenemers van Albert Heijn gaan de rechtstreekse confrontatie met het moederbedrijf aan, omdat ze het beu zijn dat er door de directie niet naar hen geluisterd wordt en dat er onterechte kosten worden aangerekend.

Geen reactie op vraag naar oplossingen

In november werd er al een speciale ledenvergadering samengeroepen, waarbij de franchisers Albert Heijn opriepen om met oplossingen te komen. Distrifood meldt echter dat ze nu hebben besloten om ook echt acties te ondernemen, omdat er sindsdien geen reactie is gekomen op hun vragen.

 

Momenteel zijn kosten die Albert Heijn inbrengt één van de grootste knelpunten: zo brengt het bestuur van de keten kosten in rekening voor de financiering van de voorraad, terwijl AH daar helemaal geen kosten heeft. "De voorraad wordt immers gefinancierd uit het leverancierskrediet", aldus het franchisebestuur in een brief aan haar leden.

 

Terugvordering onterechte kosten

Omdat die kosten al sinds 2010 in rekening worden gebracht, noemt het bestuur het "verdedigbaar" om ze terug te vorderen. Daarom worden franchisers opgeroepen om 15 procent van de goederenfactuur van week 51 in te houden voor elk van hun winkels. "Hiermee geven wij een duidelijk signaal af. Collega's die pas na 1 januari 2013 zijn gestart met de exploitatie van de Albert Heijn-winkel, kunnen een percentage van 5 procent van de factuur storneren", staat er verder te lezen in de brief.

 

Het bestuur verwacht dat alle franchisers gevolg zullen geven aan de oproep en het verwacht ook niet direct represailles van Albert Heijn op individuele winkels. Momenteel is er nog geen officiële reactie van Albert Heijn, maar het franchisebestuur verwacht dat ze weldra overleg zullen plegen met Albert Heijn in verband met de zaak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.