Franchisenemers AH schrijven bezorgde brief aan directie | RetailDetail

Franchisenemers AH schrijven bezorgde brief aan directie

Franchisenemers AH schrijven bezorgde brief aan directie
Shutterstock

De franchisenemers van Albert Heijn hebben in een brief hun zorgen geuit over de houding van de directie bij de supermarktketen. Ze wijzen daarin nogmaals op de onderhandelingen rond de verdeling van de kosten en de opbrengsten, die al lange tijd aanslepen.

Veel tijd en energie verloren

De brief opent met de stelling dat het met Ahold Delhaize momenteel goed gaat en dat Albert Heijn een belangrijke factor is in die positieve resultaten. "Als franchisenemers zijn wij enorm trots op de bijdrage die wij samen -iedere dag weer- aan de ‘Albert Heijn Formule’ kunnen leveren. Alle reden voor optimisme voor de toekomst, zou je denken", schrijft het bestuur van de Vereniging van Albert Heijn-franchisenemers.

 

Al snel verandert de toon van de brief echter en wordt er gewezen op de problemen rond de verdeling van de kosten en inkomsten. "Het is bijna niet voor te stellen dat deze onderwerpen nu al vele jaren de agenda van ons gezamenlijk overleg beheersen en onze onderlinge relatie ongunstig beïnvloeden. Tijd en energie kunnen zoveel beter worden besteed aan het bundelen van onze kracht en successen."

 

Twijfels rond houding Albert Heijn

Eind 2016 werd er op dat vlak nog een rechtszaak uitgevochten door de twee partijen en oordeelde de rechter dat de beste oplossing gevormd moet worden door goed te onderhandelen. De franchisenemers vrezen echter dat dit niet mogelijk is, vanwege de houding van de directie. "Ondanks uw hernieuwde toezeggingen op dit gebied twijfelen wij toch aan de oprechte wil binnen het Ahold Delhaize concern om de samenwerking met ons op transparante wijze vorm te geven. Want opnieuw zien wij terughoudendheid in het delen van informatie, heel veel woorden maar weinig daden. Ons vertrouwen in Albert Heijn als franchisegever wordt met regelmaat zwaar op de proef gesteld."

 

De franchisenemers eindigen de brief dan ook met de vraag om de onderhandelingen op een constructieve manier verder te zetten. "Want dan is op uw volgende Algemene Vergadering van Aandeelhouders ècht ‘Everybody Appie’!", besluiten de franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.