Franchisenemers AH schrijven bezorgde brief aan directie

Franchisenemers AH schrijven bezorgde brief aan directie

De franchisenemers van Albert Heijn hebben in een brief hun zorgen geuit over de houding van de directie bij de supermarktketen. Ze wijzen daarin nogmaals op de onderhandelingen rond de verdeling van de kosten en de opbrengsten, die al lange tijd aanslepen.

Veel tijd en energie verloren

De brief opent met de stelling dat het met Ahold Delhaize momenteel goed gaat en dat Albert Heijn een belangrijke factor is in die positieve resultaten. "Als franchisenemers zijn wij enorm trots op de bijdrage die wij samen -iedere dag weer- aan de ‘Albert Heijn Formule’ kunnen leveren. Alle reden voor optimisme voor de toekomst, zou je denken", schrijft het bestuur van de Vereniging van Albert Heijn-franchisenemers.

 

Al snel verandert de toon van de brief echter en wordt er gewezen op de problemen rond de verdeling van de kosten en inkomsten. "Het is bijna niet voor te stellen dat deze onderwerpen nu al vele jaren de agenda van ons gezamenlijk overleg beheersen en onze onderlinge relatie ongunstig beïnvloeden. Tijd en energie kunnen zoveel beter worden besteed aan het bundelen van onze kracht en successen."

 

Twijfels rond houding Albert Heijn

Eind 2016 werd er op dat vlak nog een rechtszaak uitgevochten door de twee partijen en oordeelde de rechter dat de beste oplossing gevormd moet worden door goed te onderhandelen. De franchisenemers vrezen echter dat dit niet mogelijk is, vanwege de houding van de directie. "Ondanks uw hernieuwde toezeggingen op dit gebied twijfelen wij toch aan de oprechte wil binnen het Ahold Delhaize concern om de samenwerking met ons op transparante wijze vorm te geven. Want opnieuw zien wij terughoudendheid in het delen van informatie, heel veel woorden maar weinig daden. Ons vertrouwen in Albert Heijn als franchisegever wordt met regelmaat zwaar op de proef gesteld."

 

De franchisenemers eindigen de brief dan ook met de vraag om de onderhandelingen op een constructieve manier verder te zetten. "Want dan is op uw volgende Algemene Vergadering van Aandeelhouders ècht ‘Everybody Appie’!", besluiten de franchisenemers.