Franchisenemers Albert Heijn niet tevreden over webshop

Franchisenemers Albert Heijn niet tevreden over webshop

Franchisenemers Albert Heijn niet tevreden over webshop
http://www.shutterstock.com/pic-312397322/

De franchisenemers van Albert Heijn zijn niet tevreden over de manier waarop de inkomsten van de webshop worden verdeeld. Volgens hen gaat de webshop tegen de afspraken in aan de haal met een deel van hun omzet.

 

Geen afspraken rond AH.nl

Ondernemers die in zee gaan met Albert Heijn, maken afspraken rond het marktgebied met het moederbedrijf. Ahold zal geen eigen filialen openen in de buurt en ook andere ondernemers moeten een bepaalde afstand respecteren. Over de inkomsten van de webwinkel zijn momenteel echter geen afspraken.

 

De opbrengst van de webwinkel gaat immers volledig naar Albert Heijn en dat is ten onrechte volgens de franchisenemers, die vinden dat ze zo een deel van hun omzet verliezen. Daarom heeft een groep franchisenemers bijvoorbeeld al een eigen webshop of eigen afhaalpunten opgericht.

 

Albert Heijn zegt zelf in gesprek te zijn met de franchisenemers rond de verdeling van de inkomsten, zoals dat bij Jumbo eerder al gebeurde. Toch houdt de Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers er rekening mee dat het opnieuw tot een rechtszaak kan komen met het moederbedrijf. Die optie zal op 27 september besproken worden op een bijeenkomst met franchisenemers en oud-franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.