Franchisenemers Albert Heijn niet tevreden over webshop

Franchisenemers Albert Heijn niet tevreden over webshop

Franchisenemers Albert Heijn niet tevreden over webshop
http://www.shutterstock.com/pic-312397322/

De franchisenemers van Albert Heijn zijn niet tevreden over de manier waarop de inkomsten van de webshop worden verdeeld. Volgens hen gaat de webshop tegen de afspraken in aan de haal met een deel van hun omzet.

 

Geen afspraken rond AH.nl

Ondernemers die in zee gaan met Albert Heijn, maken afspraken rond het marktgebied met het moederbedrijf. Ahold zal geen eigen filialen openen in de buurt en ook andere ondernemers moeten een bepaalde afstand respecteren. Over de inkomsten van de webwinkel zijn momenteel echter geen afspraken.

 

De opbrengst van de webwinkel gaat immers volledig naar Albert Heijn en dat is ten onrechte volgens de franchisenemers, die vinden dat ze zo een deel van hun omzet verliezen. Daarom heeft een groep franchisenemers bijvoorbeeld al een eigen webshop of eigen afhaalpunten opgericht.

 

Albert Heijn zegt zelf in gesprek te zijn met de franchisenemers rond de verdeling van de inkomsten, zoals dat bij Jumbo eerder al gebeurde. Toch houdt de Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers er rekening mee dat het opnieuw tot een rechtszaak kan komen met het moederbedrijf. Die optie zal op 27 september besproken worden op een bijeenkomst met franchisenemers en oud-franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.